Sökning: "ämnen som berör"

Visar resultat 16 - 20 av 238 uppsatser innehållade orden ämnen som berör.

  1. 16. Att hantera kontroversiella frågor och samhällspåverkandehändelser på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Karlsson; Lucas Lantz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur lärare förhåller sig till, samt hur elever påverkas av, kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser som tas upp i undervisningen på lågstadiet. Frågeställningarna lyder; Hur påverkas elever av kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i undervisningen för årskurs 1-3? samt Hur kan lärare arbeta med kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i sin undervisning för årskurs 1-3?. LÄS MER

  2. 17. Räddningstjänst under höjd beredskap : Vad fredstida prioriteringar gett för konsekvenser på den höjda beredskapen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Byggkonstruktion och brand

    Författare :Amanda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Rescue service; Hightened preparedness; Civil defense; Räddningstjänst; Höjd beredskap; Civilt försvar;

    Sammanfattning : I takt med att det försvarspolitiska läget omkring Sverige försämrats, har regeringen sedan 2015 beslutat att man för första gången sedan kalla krigets slut aktivt ska jobba med planering av civilförsvaret. Redan 1995 kom dock en ny lag om det civila försvaret som flyttade ansvaret för räddningstjänst under höjd beredskap till kommunerna. LÄS MER

  3. 18. Ett process-relationellt perspektiv på det regenerativa jordbruket : omsorgens etik i brukandet av landskapet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :William Whitman; [2022]
    Nyckelord :regenerativt jordbruk; process-relationellt perspektiv; landskap; omsorgens etik;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker det regenerativa jordbruket ur ett process-relationellt perspektiv. Det regenerativa jordbruket utlovar lösningar på såväl lokala som globala problem relaterade till naturresursanvändning. LÄS MER

  4. 19. Co-design workshops om stigmatiserade ämnen : Designförslag för att undvika ytterligare stigmatisering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Strand; Felicia Oredsson; [2022]
    Nyckelord :Co-design; co-design workshop; stigma; taboo;

    Sammanfattning : Co-design workshops (CDW) kan förbättra idégenereringen i designprocessen. CDW grundar sig i att människor ska arbeta tillsammans i realtid men vid forskning om stigmatiserade ämnen kan det vara svårt att genomföra den öga mot öga på grund av stigman. LÄS MER

  5. 20. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.

    L2-uppsats,

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Utbildningshistoria; Ambulerande skola; Lotsbarnskola; Smögen; Mikrohistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året,  och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER