Sökning: "ämnesövergripande hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande hälsa.

  1. 1. Undervisning om ANT i årskurs 4–6 : En litteraturstudie om att utveckla undervisningen om alkohol, narkotika och tobak

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Ljungqvist; Maja Andersson; [2023]
    Nyckelord :ANT-undervisning; hälsofrämjande arbete; förebyggande; preventionsarbete; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien belyser möjligheter och svårigheter med alkohol, narkotika och tobak-undervisning, samt hur undervisningen bedrivs. Studien inriktar sig mot elever i årskurs 4–6 och hur ANT-arbetet organiseras. Det är viktigt att det finns ett systematiskt och långsiktigt arbete kring ANT då eleverna formas och utvecklas i mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Kollegorna på skolorna - vad tycker de om idrott och hälsa? : En intervjustudie om synen på ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alexander Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; Kunskapssyn; Idrott och hälsa; Lärare; Samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vad lärare i andra ämnen än idrott och hälsa anser är kunskap i skolan såväl som i ämnet idrott och hälsa. Det undersöktes även hur eller om samarbete sker mellan lärarnas ämnen tillsammans med idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  4. 4. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPS BIDRAG TILL HÅLLBAR UTVECKLING : En studie om årskurs 9 elevers engagemang och förändringsbeteende i Skåne

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viola De Carlo; Chatarina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Home Economisc; Suistainable Development; grade 9th; County of Skåne; Hem- och konsumentkunskap; hållbar utveckling; årskurs 9; Skåne; handlingskompetens; familjepåverkan; förändringsbeteende;

    Sammanfattning : Bakgrund Agenda 2030 för hållbar utveckling (HU) är den största utmaningen för mänskligheten och Sverige har valt att ha en ledande roll i detta arbete. Undervisning för HU är ett sätt att arbeta för att nå en del av de globala målen och läroplanen för Hem- och Konsumentkunskap (HK) omfattar HU i dimensionerna hälsa, ekonomi och miljö. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare ämnesövergripande inom ämnena geografi och idrott och hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Henrik Petersson; Kenan Aliefendić; [2021]
    Nyckelord :geografi; helhetssyn; idrott och hälsa; samhällsanknytning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I grundskolans läroplan nämns det att skolan har en skyldighet att uppfostra samhälleliga medborgare. Samtidigt nämns också att läraren har som uppdrag att skapa möjligheter för eleverna att arbeta ämnesövergripande. LÄS MER