Sökning: "ämnesövergripande samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande samarbete.

  1. 1. Lärares syn på läroplansförändringen för sexualitet, samtycke och relationer : Mer än bara en namnändring?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Elias Sandell; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet samtycke och relationer; naturkunskap; kollegialt arbete; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer har varit en obligatorisk del av svensk undervisning länge, sedan 1955. Sedan dess har den haft många olika namn och området har fått ta större och större del av läroplanerna med tiden. LÄS MER

  2. 2. Kollegorna på skolorna - vad tycker de om idrott och hälsa? : En intervjustudie om synen på ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Alexander Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; Kunskapssyn; Idrott och hälsa; Lärare; Samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vad lärare i andra ämnen än idrott och hälsa anser är kunskap i skolan såväl som i ämnet idrott och hälsa. Det undersöktes även hur eller om samarbete sker mellan lärarnas ämnen tillsammans med idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Physically oriented learning meets vocabulary acquisition and motivation: how the ESL classroom can combine with PE through cross-curricular collaboration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Axel Olsson; Ali Tbena; [2023]
    Nyckelord :CLIL; Cross-curricular; Embodied learning; English as a second language; Motivation; Physical education; Vocabulary acquisition;

    Sammanfattning : A positive relationship between physical motion and learning is widely acknowledged. However, few studies have investigated the potential effects of combining physical movement with second language learning. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande arbete mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom området näringslära i årskurs 6 : Enkätstudie inom ämnena HKK och NO (biologi och kemi)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Lejon; Madeleine Rönnholm; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; samarbete; näringslära; HKK; NO;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt de svenska styrdokumenten ska grundskolorna arbeta ämnesövergripande för att ge eleverna möjlighet att få en djupare kunskap och förståelse för alla ämnen som ingår i skolans läroplan. Syftet: Ta reda på i vilken omfattning som landets grundskolor arbetar med ämnesövergripande samarbete i årskurs 6 mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom område näringslära. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande undervisning : Inom gymnasieskolans teknikprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johnny Roxenfalk; [2022]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning; teknikprogrammet; gymnasiet; helhetssyn;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans Teknikprogram är en utbildning med syfte att ge eleverna breda kunskaper inom teknikområdet, där det är av stor betydelse att ha förståelse för olika kunskapsämnen och hur de samspelar med varandra. Ämnesövergripande undervisning kan då vara ett verkningsfullt arbetssätt och bidra till att ge eleverna en bättre helhetssyn och förståelse för hur de kan använda sin kunskap i ett vidare sammanhang. LÄS MER