Sökning: "ämnesöverskridande samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ämnesöverskridande samarbete.

  1. 1. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER

  2. 2. Undervisning inom ämnet CAD på gymnasiets teknikprogram : En studie baserad på intervjuer genomförda med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Esa Ervasti; Stephen Mathew; [2022]
    Nyckelord :CAD; technological teaching; technology; knowledge; commands; procedures; strategic knowledge; Chester; construction; design; pedagogy; technical programme; CAD; teknikundervisning; teknik; kunskaper; kommandon; procedurer; kunskap om strategier; Chester; konstruktion; design; pedagogik; gymnasiet; teknikprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad elever ges möjlighet att lära sig samt genom vilka läraraktiviteter sker kunskapsutvecklingen inom CAD (Computer-Aided-Design). Studien är baserad på en kvalitativ analys av intervjuer som genomförts med sju olika lärare som alla undervisar på gymnasiets teknikprogram i årskurserna 1 och 2. LÄS MER

  3. 3. "Ett lustfyllt lärande, de lär ute utan att de riktigt vet om det" : En fenomenologisk studie om lärares uppfattningar om uterummet som lärmiljö i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Bernhardsson; Filippa Undestam; [2022]
    Nyckelord :outdoor learning; outdoor education; language learning; interdisciplinary learning; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; svenskundervisning; ämnesöverskridande arbete;

    Sammanfattning : I denna fenomenologiska studie är syftet att utforska och beskriva de erfarenheter och de uppfattningar som lärare i årskurs F–3 har om utomhusundervisning i relation till svenskämnet. Materialet består av intervjuer med sju lärare som jobbar med utomhusundervisning på två olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Att bygga med matematik : En empirisk studie om hur matematiklärare undervisar inom bygg- & anläggningsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Olle Moensjö; [2022]
    Nyckelord :karaktärsämnesmatematik; ämnesöverskridande samarbete; matematiskt innehåll; tematisk analys; relevans; byggprogrammet;

    Sammanfattning : När lärare undervisar i ämnet matematik på programmet bygg- och anläggning ställs de inför uppgiften att välja vilken matematik som de anser ingår i det centrala innehållet matematik inom karaktärsämnen och yrkesliv. I den här studien undersöks hur lärare utför denna uppgift, vad innehållet kan vara och vad lärarna bygger sina beslut på. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares arbete med inkludering i religionsundervisningen : Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; Filip Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktik; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur religionslärare på gymnasieskolan anser att de arbetar med inkludering, samt vilka utmaningar de upplever med detta. Undersökningen har utgått ifrån en kvalitativ metod, för att kunna skapa en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattning. LÄS MER