Sökning: "ämnes- och kursplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ämnes- och kursplaner.

  1. 1. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  2. 2. Poesidelen – Om litteraturstudiets kunskapsbegrepp från Lgy70 till Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Mattias Lindh; [2020]
    Nyckelord :kunskapsbegrepp; läroplansteori; litteratur; litteraturstu- dium; svenska; gymnasieskolan; hermeneutik; Lgy70; Lpf94; Lgy11; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats tecknar hur kunskapsbegrepp av olika slag med avseende på litteraturstudiet inom svenskämnet har konstruerats genom läro-, ämnes- och kursplaner från och med 1970 års läroplan för gymnasieskolan fram till och med den från 2011. Genom att i en närläsning tillämpa idealty- piska begrepp från läroplansteorin visas det hur litteraturen fyllt ett antal olika funktioner under 1900-talets andra hälft. LÄS MER

  3. 3. Tekniklärares upplevelser om utformningen av deras undervisning : En intervjustudie med gymnasielärare i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pontus Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Utformning av teknikundervisning; tekniklärare; gymnasiet; ämnes- och kursplaner; tekniklärares bakgrund; rådande förutsättningar.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad tekniklärare på gymnasiet upplever om utformningen av deras undervisning. Undersökningen utgick huvudsakligen från tre olika perspektiv som var ämnes- och kursplaner, tekniklärarens bakgrund och rådande förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Vägen till lärarexamen : En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tove Westerman; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildning; den nya lärarutbildningen; Uppsala universitets lärarutbildning; svenskämnet; ämneslärare; svensklärare; utbildning;

    Sammanfattning : Den svenska lärarutbildningen har under de senaste decennierna genomgått flertalet stora reformer som inneburit stora förändringar för både lärare och studenter. Den senaste reformen i ordningen implementerades under hösten 2011 och ledde till att det återigen finns fyra olika yrkesexamina inom lärarutbildningen: förskolelärare, grundskollärare, ämneslärare och yrkeslärare. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av återskapade våtmarkers ålder, area och fiskförekomst för simfåglar : En biologistudie ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sebastian Ekholm; [2015]
    Nyckelord :Recovered wetland; Bird; Waterfowl; Area; Age; Fish occurrence; Horned grebe; Excursion; Didactic; Field study; Återskapad våtmark; Fågel; Simfågel; Area; Ålder; Fiskförekomst; Svarthakedopping; Exkursion; Didaktik; Fältstudie;

    Sammanfattning : Återskapade våtmarker är av stor vikt för den biologiska mångfalden och särskilt viktiga för hotade simfåglar. För att öka kunskapen kring hur faktorer som våtmarkers area, ålder och fiskförekomst påverkar simfåglar i återskapade våtmarker studerades fyra våtmarker i Tinnerö naturreservat, Linköpings kommun. LÄS MER