Sökning: "ämnesbegrepp"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet ämnesbegrepp.

  1. 6. Transspråkande på lågstadiet : En intervjustudie om lärares erfarenheter av transspråkande i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Blerina Ademi; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; multilingualism; language development; knowledge development; identity development; transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; kunskapsutveckling; identitetsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte är att undersöka lågstadielärares erfarenheter av användningen av transspråkande i svenskämnet. Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med fokus på scaffolding, proximalautvecklingszonen och de medierande redskapen. LÄS MER

  2. 7. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Imamovic; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; ämnesspråk; vardagsspråk; lärarperspektiv; abstrakt; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER

  3. 8. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning med fokus på geografi i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad Alonaizan; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; geografiämnet; geografiundervisning; språkutveckling; kunskapsutveckling; förstaspråket; andraspråket; arbetssätt; begrepp; lärande; skola; klassrum; lärare.;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie Språk- och kunskapsutvecklande undervisning med fokus på geografi i det flerspråkiga klassrummet är att undersöka om vilka faktorer som kan påverka arbetssätten i klassrummet av ökningen av flerspråkiga elever. Hur flerspråkiga elever ska kunna inkluderas på det mest effektiva sättet, men även hur lärarna ska kunna utveckla ett lärande som utvecklar flerspråkiga elever på bästa sätt, med fokus på elever som studerar geografi i årskurs 7 - 9. LÄS MER

  4. 9. Begrepp inom elektromagnetism i fysikläromedel för årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandi Bodenhall; [2022]
    Nyckelord :elektromagnetism; fysik; läromedelsstudier; årskurs 7-9; ämnesbegrepp;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete i lärarutbildningen kopplat till fördjupningsämnet fysik. Läromedel spelar en stor roll i grundskolan när elever undervisas i fysik. Oerfarna lärare tillförlitar sig i högre grad till läromedel som då får en kvalitetssäkrande funktion. LÄS MER

  5. 10. En val eller Ett val? : En intervjustudie om hur lärare arbetar med ämnesbegrepp i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alva Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Subject-concepts; social studies instruction; social studies teachers; hermeneutics; Ämnesbegrepp; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that students occasionally face linguistic challenges related to the subject-concepts of social studies. One example concern that individuals can interpret subject-concepts in various ways. Therefore, the area of this study is how social studies teachers work with subject-concepts in social studies. LÄS MER