Sökning: "ämnesdidaktik filosofi"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktik filosofi.
1. Att möjliggöra tänkande om tänkande : En analys av hur tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan låter elever möta en traditionell filosofisk huvudgren utifrån ett filosofididaktiskt perspektiv på framställningarnas didaktiska design
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en metaanalys av tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan klargöra vilka möjligheter de ger för elever att släppas in i det filosofiska tänkandet. I fokus är läroböckernas kapitel om metafysik, en av filosofins traditionella huvudgrenar. LÄS MER
2. Didaktiska traditioner och lärarkulturer - en empirisk undersökning av gymnasielärares syn på ämnesdidaktik i filosofi och svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I det här examensarbetet ger fyra gymnasielärare med ämneskombinationen svenska och filosofi sinsyn på hur ämnestraditioner skiljer sig åt i de olika ämnena. Lärarkulturer och ämnestraditionerpresenteras och analyseras liksom lärarutbildningen i allmänhet och den så kallade Malmömodellen– den nya lärarutbildningen från 2001 – i synnerhet. LÄS MER
3. Filosofi: en skola för frihet? : Om Unescos filosofiarbete och legitimitetsfrågan
Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta arbete är en uppsats på avancerad nivå inom det utbildningsvetenskapliga fältet och undersöker hur skolämnet filosofi legitimeras utifrån Unesco:s filosofiarbete. Utgångspunkten är vad som kallas de didaktiska grundfrågorna – eller Vad?, Hur? och Varför? ett visst ämne studeras – och uppsatsen berör således även filosofididaktik i stor utsträckning. LÄS MER
4. "Ja det handlar väl lite om allmänbildning också" : Uppfattningar om filosofiämnet på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Detta examensarbete handlar om vilka uppfattningar som finns om filosofiämnets syfte på gymnasiet. Det som berörs i uppfattningarna är huruvida de bygger på ämnets färdigheter eller kunskaper. Läroplaner (kursplaner) och läroböcker har analyserats och en grupp gymnasieelever har intervjuats. LÄS MER
5. Att stimulera elevernas intresse för filosofi : en studie inom PBL-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Ämnesdidaktiken kräver kunnande i både ämne och pedagogik och en god förankring i praktisk verklighet. Varför, hur och vad brukar betecknas som de grundläggande didaktiska frågorna. LÄS MER