Sökning: "ämnesdidaktik i bild"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktik i bild.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  3. 3. Lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Landgren; Kevin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Utforskande helklassamtal; lärares erfarenheter; utmaningar; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar beskriva lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik samt vilka utmaningar lärare möter med aktiviteten. Matematikdidaktisk forskning pekar på vikten av att undervisa matematik genom utforskande samtal, samtidigt som den framställer en bild av hur komplext arbetet med utforskande samtal är för lärare. LÄS MER

  4. 4. Den fantastiska konserten : En studie som beskriver ljudskapande intra-aktioner mellan barn och materialiteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Alexandros Katsimenis; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var genom ett posthumanistiskt perspektiv tolka och beskriva enljudskapande iscensättning på en förskola. Genom att utgå ifrån begreppet ljudskapande iställetför musikskapande öppnades möjligheter för en förståelse för att alla ljud är eller kan varamusik. LÄS MER

  5. 5. Vad anser lärare och elever främjar elevers läslust? : En kvalitativ intervjustudie om relationen mellan lärares och elevers syn på läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :didaktisk teori; grundskola; läsfrämjande; läslust; läsning; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan lärares och elevers syn på läslust. För att besvara syftet utgick studien från följande frågeställningar: Vad anser elever i årskurs 3 hjälper dem att finna läslust?Vad har verksamma lärare i årskurs 3 för föreställningar om hur elevers läslust stimuleras? Eftersom jag ville ta del av lärare och elevers egna tankar valde jag att använda mig av en kvalitativ metod och närmare bestämt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER