Sökning: "ämnesdidaktik kemi"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktik kemi.

  1. 1. "Vi måste göra grön kemi!" : En kvalitativ studie om yngre elevers handlingar för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lindgren Nina; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; grön kemi; handlingskompetens; sociokulturell teori; storyline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur undervisning i det naturvetenskapliga ämnet kemi kan bidra till att utveckla yngre elevers handlingskompetens för hållbar utveckling. De frågeställningar som låg till grund för studien var: På vilket sätt utvecklas elevernas handlingskompetens i samband med undervisning för hållbar utveckling? samt Vilka känslor uttrycker eleverna i samband med undervisning för hållbar utveckling? För att svara på detta har jag planerat och genomfört en lektionsserie i ämnet kemi samt utfört intervjuer med elever i årskurs två. LÄS MER

  2. 2. Läroböckers ämnesinnehåll i förhållande till kursplanerna i Lgr22 : En innehållsanalys av läroböcker för årskurs 4 inom de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Biologi; fysik; kemi; kursplaner Lgr22 ; läroböcker;

    Sammanfattning : Rapporter, utredningar och forskning visar att läromedel som används i undervisningen i grundskolan idag är förlegade, samtidigt finns inte ekonomi att köpa in nytt. Idag är det inte kvaliteten som avgör valet av läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa abstrakta begrepp i naturvetenskap : En kvalitativ undersökning utifrån lärarperspektiv i att undervisa NO-begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hantoft; Marielle Ringbrant; [2022]
    Nyckelord :NO; naturorienterande; undervisning; naturvetenskapligt-språkbruk; naturvetenskapliga be-grepp; ämnesdidaktik; begreppsanvändning; PCK;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ undersökningsmetod ta reda på hur lärare lär ut naturorienterande begrepp till sina elever. Arbetets mål är att få en bild av NO-lärares perspektiv på sin undervisning i förhållande till forskning. LÄS MER

  4. 4. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lili Carina Bäcktorp; [2021]
    Nyckelord :uppgiftsspecifik; kamratbedömning; bedömningsmatris; formativ bedömning; kemi;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har fokuserat på att undersöka elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser i undervisningen i kemi och att undersöka elevers upplevelser av att ge och få kamratrespons. Undersökningen har baserats på 25 elevers upplevelser av när de använt två olika sorters formativa analytiska bedömningsmatriser: en generell/uppgiftsnärabedömningsmatris som användes när de skrev laborationsrapport och gjorde kamratbedömning,och en uppgiftsspecifik som användes när de genomförde laborationsmomenten. LÄS MER