Sökning: "ämnesdidaktik"
Visar resultat 16 - 20 av 656 uppsatser innehållade ordet ämnesdidaktik.
16. Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : The purpose of this study is to investigate task types in learning materials for Swedish in school year 3. The research questions are: 1. Which types of assignments for reading and writing tasks are included in the learning materials? 2. What are the purposes of the reading and writing tasks in the learning materials? 3. LÄS MER
17. Konkret material inom matematik : Tillgång och nyttjande i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)Sammanfattning : Forskning har visat att konkret material har en positiv inverkan på elevers resultat inom ämnet matematik. För att lärare ska kunna använda konkret material i undervisningen behöver det finnas tillgängligt på skolor, vilket få tidigare studier undersökt. LÄS MER
18. Hur representeras islam i SO puls boken?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER
19. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER
20. Historiebruk i elevers samtid : Historielärares strategier och tankar kring historiebruk, ämnesdidaktik och historieämnets syfte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This essay investigates how Swedish history teachers in upper secondary school handle the mandatory subject usage of history in their history courses. The essay has two main focal points; the general didactic strategies employed by the teachers, and to what extent they bring up contemporary issues related to the usage of history. LÄS MER