Sökning: "ämnesförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet ämnesförståelse.

  1. 1. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapslärares ämnesförståelse och prioriteringar : En kvalitativ studie om lärares ämnesförståelse och prioriteringar inom ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tinh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med egna erfarenheter av samhällskunskapslärare som jag har haft genom åren så har lärarna haft olika värderingar på vad som är viktigast för dem att lära ut. Det i sin tur kan alltså leda till att eleverna, med olika lärare, lär sig väldigt olika saker och olika mycket inom samhällskunskapen, därmed kan resultera att eleverna besitter på olika kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER

  4. 4. ”Allt annat är för att förstå SO-ämnet” : En kvalitativ studie av religionslärares ämnesförståelse, faktorer som styr urval, genomförande och kunskaper som bedöms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Kristin Bjellman; Malin Uygur; [2023]
    Nyckelord :subject understanding; religious studies; compulsory school; examination tasks; contemporary relevant teaching; Framework factor Theory; ämnesförståelse; religionskunskap; grundskola; examinationsuppgifter; samtidsrelevant undervisning; ramfaktorteorin; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : För den här studien har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med fem lärare i religionskunskap vid högstadiet för att undersöka deras förståelse av sitt ämne och dess syfte. Två ämnesförståelser identifierades, identitetsorienterad ämnesförståelse samt kritiskt orienterad ämnesförståelse. LÄS MER

  5. 5. Historieämnet och den snäva timplanen : En studie kring historielärares vardag på högstadiet och deras drömmar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Markus Karlsson; [2023]
    Nyckelord :timplan; ämnesförståelse; historia; ämnesstoff;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för vilka önskemål historielärare har vid en eventuell utökad timplan i historieämnet. Bakgrunden är det remissförslag som, under våren 2023, ligger på regeringens bord om en utökad timplan i historia på grundskolan. LÄS MER