Sökning: "ämnesintegrerat"

Visar resultat 16 - 20 av 132 uppsatser innehållade ordet ämnesintegrerat.

  1. 16. Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4

    Master-uppsats,

    Författare :Klas Öhling; [2019-03-07]
    Nyckelord :Bilddidaktik; multimodalitet; filmberättande; retorik; semiotik; meningsskapande; estetiska lärprocesser; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element och kroppsspråk i samklang, via den digitala tekniken, synliggörs multimodalt meningsskapande i flera aspekter. LÄS MER

  2. 17. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linnea Sandin; [2019]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; estetik; barns lärande; grundskolans lägre åldrar;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER

  3. 18. Bildskapandets roll i svenskämnet - från lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fanny Lövendahl Ekdahl; [2019]
    Nyckelord :bildskapande; bildstöd; estetiska uttrycksformer; multimodala uttrycksformer; språkutveckling; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Intresset för denna studie och för bildskapande har vuxit fram genom egna erfarenheter och från tidigare forskning som jag har tagit del av. Den forskning som jag har tagit del av visade att bildskapande kan vara språk- och kunskapsutvecklande samt att det är en del av ett multimodalt lärande (Borgfeldt & Lyngfelt, 2017; Dahlbäck, 2017; Häikiö, 2007). LÄS MER

  4. 19. Läsförståelse av sakprosatexterEn kvalitativ studie om läsundervisningen i de tidiga skolåren

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Östergren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien berör ämnet läsförståelse avgränsat till texttypen sakprosa. Syftet är att genom kvalitativ forskningsintervju undersöka hur fyra lärare i årskurs 1–3 anser att de lägger upp sin läsundervisning kring sakprosatexter, vilka didaktiska strategier de använder för att utveckla elevers läsförståelse samt hur de motiverar eleverna att läsa i alla ämnen. LÄS MER

  5. 20. Att arbeta ämnesintegrerat med musik i skolan : En studie om elevers perspektiv på ämnesövergripande och ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Interdisciplinary education; subject integration; music education; students; learning;

    Sammanfattning : The focus in this study are students’ experiences and opinions on interdisciplinary and subject integrated education with music. The collected material consists of a questionnaire to students in grade nine at two elementary schools in Sweden. LÄS MER