Sökning: "ämnesintegrerat"

Visar resultat 21 - 25 av 132 uppsatser innehållade ordet ämnesintegrerat.

  1. 21. Vad prioriterar lärare i samhällskunskap? : En kvalitativ studie om hur lärare prioriterar innehållet i sin undervisning i samhällskunskap i åk 4-6

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Forsström; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; didaktik; undervisning; värdegrund; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har syftet varit att undersöka hur sex lärare i den svenska skolan undervisar i samhällskunskap i årskurserna 4-6. Kursplanen för samhällskunskap innehåller mycket stoff och lärare tvingas göra prioriteringar angående hur mycket av undervisningstiden som ska läggas på varje moment. LÄS MER

  2. 22. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Nirum; [2018]
    Nyckelord :Temaarbete; Naturvetenskap; Undervisning; Ämnesintegration; Lärare 1-3; Intervjuer;

    Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER

  3. 23. Karaktärsdanande matematikundervisning : En studie i hur elever angriper större karaktärsämnesnära matematikproblem på gymnasiets Restaurang- och livsmedelsprogram.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Lilja; Catharina Block-Fredricson; [2018]
    Nyckelord :aktivitetsteori; boundary crossing; boundary objects; CHAT; Cultural-Historical Activity Theory; infärgning; integrering karaktärsämne; karaktärsämnesnära uppgifter; matematik; verksamhetsteori; yrkesprogram; ämnesintegrerat;

    Sammanfattning : Under många år har det pratats om ämnesintegrering i den svenska skolan. Detta skulle enligt forskare, Skolverket och Skolinspektionen vara ett sätt att öka engagemanget för matematik och förhoppningsvis öka kunskapsnivån i matematik hos Sveriges skolungdomar. LÄS MER

  4. 24. Hur ser mellanstadielärare på begreppen livsfrågor och identitet kopplat till religionskunskapsämnet i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Strand; [2018]
    Nyckelord :grundskolan; identitet; identitetsskapande; livsfrågor; pragmatismen; religion; religionskunskapsämnet; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares syn på begreppen identitet och livsfrågor kopplat till religionskunskapsämnet. Frågeställningarna som arbetet grundar sig på är ”hur ser lärare att religionskunskapsämnet kan vara ett identitetsutvecklande ämne?” samt ”på vilket sätt kan lärare stimulera elever att reflektera över livsfrågor och identitet?”. LÄS MER

  5. 25. En studie om hur lärare ser på ämnesövergripande arbetssätt kopplat till elevers motivation i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Sernelin Hoberg; Mia Norr; [2018]
    Nyckelord :Motivation; Studiemotivation; Tematiskt arbetssätt; Ämnesintegrerat; Ämnesövergripande; Ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : AbstractDet här arbetet syftar till att undersöka sambandet mellan ett ämnesövergripande arbetssätt i grundskolan med inriktning 4–6 och elevers studiemotivation. Fokus kommer främst ligga på hur lärare ser på att arbeta ämnesövergripande jämfört med ämnesindelat inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER