Sökning: "ämnesintegrering bild"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden ämnesintegrering bild.
1. Estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma användandet av estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3. Studien behandlar även huruvida lärare upplever att deras lärarutbildning rustat dem för att använda estetiska uttrycksformer i sin svenskundervisning. LÄS MER
2. Äntligen Bild! : En studie om motiverat lärande i skolan genom ämnesintegrering av bildämnet
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna magisterstudie är bildämnet i fokus för elevers motivation vid integrationen mellanämnena bild och svenska. Studien syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur elever iskolans yngre åldrar upplever motivation vid ämnesintegrering. LÄS MER
3. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER
4. Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4
Master-uppsats,Sammanfattning : Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element och kroppsspråk i samklang, via den digitala tekniken, synliggörs multimodalt meningsskapande i flera aspekter. LÄS MER
5. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER