Sökning: "ämnesintegrering ett kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden ämnesintegrering ett kunskap.

  1. 1. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på olika arbetsformer för ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gustav Lindsten; [2022]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; Ämnesöverskridning; Bedömning; Bedömningsmetodik; didaktik; allmändidaktik; reformpedagogik; essentialism;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur didaktisk utformning och bedömningsstrategi påverkas av ämnesintegrerade arbetssätt. De frågeställningar som ligger till grund för arbetet undersöker hur lärare talar om olika former av ämnesintegrering, vilka upplevda utmaningar och möjligheter med arbetssättet samt lärares bedömningspraktik i relation till ämnesintegrering. LÄS MER

  3. 3. Äntligen Bild! : En studie om motiverat lärande i skolan genom ämnesintegrering av bildämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ida Salina Alexis; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; fenomenologi; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : I denna magisterstudie är bildämnet i fokus för elevers motivation vid integrationen mellanämnena bild och svenska. Studien syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur elever iskolans yngre åldrar upplever motivation vid ämnesintegrering. LÄS MER

  4. 4. ”Det är magneter som verkligen vill sitta ihop” : en studie om det skolbaserade friluftslivet och livslång rörelserikedom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Pernilla Malmborg; Eveline Molin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att ta reda på om friluftsliv literacy upplevs som ett möjligt pedagogiskt synsätt för ett utökat friluftslivsutövande i skolan, samt uppfattningen om huruvida denna undervisningsform kan bidra till ett livslångt lärande inom rörelse och friluftsliv. Frågeställningarna lyder: Hur arbetar lärare för att främja motivation och deltagande inom idrott och hälsa, och specifikt inom friluftslivsundervisningen? Hur påverkar olika förutsättningar undervisningen? Hur kan det skolbaserade friluftslivets kontext bidra till elevernas livslånga lärande inom och deltagande i fysiska aktiviteter? Metod: Studien genomförs i form av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap är intressant men estetiska uttrycksformer gör naturvetenskapen roligare : Förskollärare beskriver ämnesintegrering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Thorsell; Helena Thurén; [2021]
    Nyckelord :naturvetenskap; estetiska uttrycksformer; ämnesintegrering; attityd; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: I förskolans uppdrag lyfts vikten av såväl estetiska uttrycksformer som naturvetenskap i förskolan och att alla barn ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper inom dessa ämnen. Tidigare forskning visar också att naturvetenskap i kombination med estetiska uttrycksformer bidrar till en lekfull undervisning med ett varierat innehåll och att det resulterar i ett större naturvetenskapligt lärande hos barnen. LÄS MER