Sökning: "ämnesintegrering svenska bild"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ämnesintegrering svenska bild.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Laufer; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; svenska; F-3; drama; bild; musik; dans; form; multimodalt lärande; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma användandet av estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3. Studien behandlar även huruvida lärare upplever att deras lärarutbildning rustat dem för att använda estetiska uttrycksformer i sin svenskundervisning. LÄS MER

  2. 2. Äntligen Bild! : En studie om motiverat lärande i skolan genom ämnesintegrering av bildämnet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ida Salina Alexis; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; fenomenologi; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : I denna magisterstudie är bildämnet i fokus för elevers motivation vid integrationen mellanämnena bild och svenska. Studien syftar till att ge fördjupade kunskaper om hur elever iskolans yngre åldrar upplever motivation vid ämnesintegrering. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Engelska varje dag : En studie om daglig exponering av engelska i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Wessung; [2018]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; exponering; ämnesintegrerat arbete; status; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera F-3-lärares inställning till och möjlighet att ge elever daglig exponering av engelska. Studien gjordes med halvstrukturerade intervjuer samt tourist guide technique som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  5. 5. "Dött läge mellan kulturen och skolan" : En studie gällande estetlärares ämnessyn och kunskapskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Andersson; Mikaela Renebrant; [2014]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; ämnessyn; status; bildlärare; musiklärare; kunskapskulturer; kunskapssociologi; estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Den konstnärliga verksamheten i den svenska gymnasieskolan har förändrats i och med GY 2011 (Skolverket, 2011). Den största förändringen rör kursen estetisk verksamhet som har tagits bort som gymnasiegemensamt ämne och ersatts med historia. LÄS MER