Sökning: "ämneskunskap."

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade ordet ämneskunskap..

  1. 1. Stöd i lärarhandledningar för lärarkunskapsutveckling om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise Demircan; [2024]
    Nyckelord :Designprinciper för lärarhandledningar inom matematik; MKT-ramverket; ämnesområdet bråk; lärarkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna om och i så fall hur matematiklärarhandledningar ger lärare möjlighet att utveckla viktiga undervisningskunskaper för ämnesområdet bråk. Matematikundervisning bedrivs och planeras oftast med hjälp av läroböcker, som bland annat består av lärarhandledningar. LÄS MER

  2. 2. Vardagsteknik på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Taffo; Klara Hjort Magnusson; Linnéa Karlsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Teknik; vardagsteknik; förskolegården; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER

  3. 3. Lärares främjande arbete för andraspråkselevers förståelse av matematiska textrika uppgifter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Paimana Samedy; Alaa Muhammed-baqer; [2023]
    Nyckelord :scaffolding; translanguaging; andraspråkselever; den proximala utvecklingszonen; matematik; stöttning; scaffolding; transspråkande; translanguaging; textrika uppgifter;

    Sammanfattning : Mätningar visar att andraspråkselever presenterar sämre i matematik jämfört med förstaspråkselever samt att textuppgifter är den största svårigheten inom matematik hos andraspråkselever. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare beskriver och motiverar sitt arbete med matematiska textrika uppgifter för att främja andraspråkselever i matematik. LÄS MER

  4. 4. Samlingen ur ett maktperspektiv : En kvalitativ studie om maktrelationer i samlingen och vilken inverkan de har på barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Gustafsson; Ulrika Johansson; [2023]
    Nyckelord :maktrelationer; delaktighet; samling; barn; förskollärare.;

    Sammanfattning : Makt uppstår i alla interaktioner, i alla relationer och är i en ständig förändringsprocess. Därmed finns makt ständigt närvarande, såväl i samhället som i förskolan. I förskolan är samling en vanligt förekommande del av dagen. LÄS MER

  5. 5. Är intresse lika med lärande inom de naturvetenskapliga ämnena? : Intervjustudie med lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Håkan Haby; Robin Andersson; Jenny Emilsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Intresse; kunskapsemfaser; naturvetenskaplig ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Skolverket uppmanar i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet till att skolans verksamhet ska stimulera elever till ett livslångt lärande samtidigt som Skolinspektionen varnar om att elevers intresse i de naturvetenskapliga ämnena sjunker under mellanstadieåren. Samtidigt som TIMSS rapport från 2020 visar på höga ämneskunskaper inom de naturorienterande ämnena bland svenska elever. LÄS MER