Sökning: "ämneslärare i samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ämneslärare i samhällskunskap.

  1. 1. En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marion Loippo; Nada Alnedawy; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; språkintroduktion på gymnasieskolan och studiehandledning på modersmålet; undervisning; svenska språket och planering;

    Sammanfattning : Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egnabeskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vihur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga tillnationella program och yrkesutbildning. LÄS MER

  2. 2. Folkrörelse och värderingar : en studie av fyra medlemmar i nykterhetsorganisationen IOGT-NTO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Szente; Jonatan J. Erikson; [2020]
    Nyckelord :Folkrörelse; Nykterhetsrörelse; IOGT-NTO; Värderingar; Rational Choice-teori.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet i samhällskunskap för ämneslärare syftar till att undersöka vilka anledningar som utgör grunder för fyra aktiva medlemmars anslutande till nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, samt att analysera hur Colemans Rational Choice-teori kan förklara de fyra intervjuade individernas val att organisera sig i IOGT-NTO. Metoden som används för att besvara arbetets frågeställningar är fyra stycken enskilda intervjuer av semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet – tillgång eller begränsning? - en intervjustudie med ämneslärare i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Amanda Terlevic; [2019-04-03]
    Nyckelord :Syn på flerspråkighet; lärarutbildning; ämneslärare i samhällskunskap; kvalitativ intervju; språk- och kunskapsutveckling i samhällskunskap; modersmål; monolingvistisk norm; lärarroll; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma ämneslärare i samhällskunskap, examinerade från det nya lärarprogrammet som infördes 2011, talar om flerspråkighet och hur de arbetar språkutvecklande. Studien har en jämförande ansats då intervjuer har genomförts med lärare som läst lärarutbildningarna vid två olika lärosäten, varav ett har ett uttalat flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Analysera, Diskutera, Digitalisera : - Att stärka elevers samhällsvetenskapliga förmågor med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Amanda Persson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har genomförts med anledning av att det uppfattas saknas utredningar om digitala enheters användningsområden för att utveckla elevers förmågor i samhällskunskap. Syftet är att undersöka vilka tillvägagångssätt lärare i samhällskunskap kan ha för att planera och genomföra undervisning med digitala verktyg för att utveckla elevers ämnesspecifika förmågor. LÄS MER

  5. 5. “Ursäkta mig, vad betyder anspråk?” En jämförande studie av gymnasieelevers förståelse av akademiska ord

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Johanna Helje; [2017-09-04]
    Nyckelord :ordförståelse; akademiska ord; skolord; modersmål; andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra i vilken grad gymnasieelever med olika språklig bakgrund i årskurs 1 på studieförberedande program förstår akademiska ord. De akademiska orden som testas är hämtade från gymnasieläroböcker i svenska, religion respektive samhällskunskap. LÄS MER