Sökning: "ämneslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 284 uppsatser innehållade ordet ämneslärare.

  1. 1. Valet, Kvalet och Självidentiteten : En intervjustudie om ämneslärarstudenters beslutsprocesser och identitetsutveckling i förhållande till deras utbildning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Malmberg; [2024]
    Nyckelord :Ämneslärarprogram; val; identitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ämneslärarstudenters motiv bakom valet av utbildning och hur deras identiteter påverkas av utbildningen. Syftet är att fördjupa förståelsen för de svenska ämneslärarprogrammens studentgenomströmning, vad som motiverar studenterna att utbilda sig till ämneslärare och hur det påverkar deras identitet. LÄS MER

  2. 2. Den välplanerade laborationen : En undersökning kring vilka vägval ämneslärare gör när de planerar en laboration

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :Laboration; Fysikdidaktik; Frihetsgrader; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Att planera en laboration i skolan är en central del i sin lärarprofession, speciellt om man undervisar i de naturvetenskapliga ämnena. Denna undersökning har varit ett försök till att kartlägga vilka beslut lärare tar i beaktande när de planerar en laboration samt vilka konsekvenser dessa olika beslut får. LÄS MER

  3. 3. Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnéa Axelsson; Sofia Bankeström; [2023-07-05]
    Nyckelord :bildlärare; läroplan; närbyråkrater; värdegrund; sexualitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. LÄS MER

  4. 4. "Det är inte det jag är här för, jag är här för att undervisa" : En studie över hur ämneslärare i dans tolkar och förhåller sig till gymnasieskolans fostrande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sara Bergström; Hanna Persson; [2023]
    Nyckelord :dance pedagogy; curriculum; fostering; upper-secondary school; democracy; prosocial behaviour; subjectification; danspedagogik; värdegrund; fostran; gymnasieskola; demokrati; prosocialt beteende; subjektifiering;

    Sammanfattning : The Swedish school’s fostering assignment is a well-researched field within social science, but there is a lack of research regarding the assignment related to dance. Therefore, the purpose of this study is to contribute to an understanding of the fostering assignment in relation to dance. LÄS MER

  5. 5. Interprofessionellt samarbete – viktigt för elever i behov av särskilt stöd i matematik som växlar mellan olika undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jörgen Klippmark; Malin Simonsson; [2023]
    Nyckelord :collaboration teachers; learning difficulties; matematik; math anxiety; math difficulties; perspektiv; samarbete; shared teaching; speciallärare;

    Sammanfattning : Elever som hamnar i matematiksvårigheter ska, utöver ledning och stimulans, genom extra anpassningar och/eller särskilt stöd få det stöd som krävs för att de ska kunna nå utbildningens mål. Elever erbjuds i en del fall, utöver stöd från ämneslärare i helklass, särskilt stöd av speciallärare, specialpedagoger eller lärare med specialpedagogisk kompetens. LÄS MER