Sökning: "ämnesparadigm"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet ämnesparadigm.
1. Svenska som skolämne : en kvalitativ studie om svensklärarstudenters beskrivna föreställningar, uppfattningar och erfarenheter av skolämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla förståelse för och kritiskt granska svensklärarstudenters beskrivna föreställningar, uppfattningar och erfarenheter av skolämnet svenska. Dessa svensklärarstudenter befann sig i slutet av lärarutbildningen. LÄS MER
2. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER
3. Aspekter på implementeringen av digitala verktyg i bildklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : The aim of this research compilation is to show and discuss aspects of the implementation of digital tools in the visual arts classroom in Sweden. The purpose is to find out what approach visual art teachers have to the use of digital tools in their classroom, and how this affects the lessons and interactions between the students and the teachers. LÄS MER
4. GÖR PLATS FÖRPARADIGMSKIFTE! : Bildlärares perspektiv på nya och traditionella material, metoder och medier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Denna uppsats handlar om hur bildlärare i svensk gymnasieskola arbetar med nya och traditionella material, metoder och medier samt hur de förhåller sig till den utveckling och paradigmförskjutning som berör bildämnet idag. Uppsatsen är ett arbete medutgångspunkt i kvalitativa data och som ger en inblick i erfarenheter från tolv bildlärare över hela landet och söker svar på hur bildlärare tolkar och realiserar det centrala innehållet som berör nya och traditionella material, metoder och medier. LÄS MER
5. När två världar möts : En studie om ungas fritid i relation till bildundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Användningen av digitala medier är stor och forskning har visat att barn och ungdomar tillbringar en allt större del av sin vardag med tv, mobil och dator. Syftet med undersökningen är att studera det som framträder i mötet mellan en bildlärares undervisning, vad det gäller digitala medier, och en elevs reflektioner över denna undervisning i relation till bildarbete på fritiden. LÄS MER