Sökning: "ämnesrelaterat"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet ämnesrelaterat.
1. Samtalet är så mycket mer än bara samtal! : Förutsättningar för lärande i olika arbetsformer och sittordningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring lärarens arbete med helklassundervisning, sittordning och samtal. Studien utgick från den sociokulturella teorin, där tyngdpunkten ligger på att lärande sker i samtal med andra. Undersökningen är i grunden en kvantitativ studie av lärarens tidsanvändning och samtal i klassrummet. LÄS MER
2. Känslor i slöjden, är det ok?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSkolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt de senaste nationella ämnesutvärderingar ett ämne som eleverna ser positivt på. LÄS MER
3. Bildläraren på Facebook : en studie om informella samtal över internet inom bildämnet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som delas i en lärargrupp på Facebook samt hur detta kan förstås ur professionens förutsättningar och skolans styrdokument. Detta undersöktes genom en insamling av material under en period på två veckor. LÄS MER
4. Kritiskt tänkande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kritiskt tänkande i pedagogisk verksamhet är både förankrat i det organisatoriska värdegrundsarbetet men också ett ämnesrelaterat syfte som elever förväntas utveckla som ett resultat av deras kunskapsutveckling. Lärarens arbetsplanering är en grundbult i all didaktik och får stor betydelse för hur kritiskt tänkande organiseras i pedagogiskt arbete och för hur väl läraren lyckas främja elevers utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER
5. "Flera av dem har aldrig sett en karta" : Lärarröster om geografiundervisning med nyanlända i klassen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Studien efterfrågar en förståelse om lärares arbete med de utmaningar som finns inom geografiundervisningen i klasser där det går nyanlända elever. Vidare även kunskap om hur klassens undervisning påverkas samt hur lärarens lektioner genomförs när de här förutsättningarna existerar. LÄS MER