Sökning: "ämnesspecifik undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ämnesspecifik undervisning.

  1. 1. Ämnesspecifik litteracitet inom SO-ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tora Axelsson; Annina Todorovic; [2023]
    Nyckelord :ämnesspecifik litteracitet; SO-ämnena; strategier;

    Sammanfattning : Litteracitet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för den läs-, skriv- och räkneförmåga som krävs för att kunna navigera i dagens demokratiska samhälle. Elever behöver således utveckla olika litteracitetsstrategier för att kunna ta till sig väsentlig kunskap och detta är särskilt centralt inom SO-ämnena. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisningen : Vad vet vi egentligen om interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Daniel Iskandar; [2023]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; interkulturell pedagogik; interkulturell pedagogisk kompetens; social kompetens; kommunikativ kompetens; medborgerlig kompetens; religionsdidaktik; religionskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här allmänna litteraturstudien var att undersöka hur interkulturell pedagogisk kompetens beskrivs och synliggörs i religionsdidaktiska studier eller religionkunskapsrelaterad forskning. Studien sökte svar på hur de interkulturella pedagogiska dimensionerna kommunikativ kompetens, social kompetens och medborgerlig kompetens beskrivs och synliggörs i tidigare forskning. LÄS MER

  3. 3. ”Att skapa sammanhang” i undervisningen : En kvalitativ studie om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sonia Biria; [2023]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnessamarbete; helhetsperspektiv och svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Forskning inom svenskämnets didaktik visar att även vid ämnesspecifik undervisning finns det fördelar för elevernas lärande och lärarens undervisning av att läraren söker sig till, och utnyttjar naturliga ämnesövergripande kopplingar inom svenskämnet, till andra ämnen. Fördelarna rör såväl elevens bredare kunskapsutveckling som ämnesspecifikt lärande och motivation. LÄS MER

  4. 4. IKT i skolan - för undervisningens skull

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Hallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur undervisningen påverkades av IKT. Det ansåg jag vore intressant att undersöka eftersom teknik nu är en bestående del av både elevers och lärares arbetsdag. LÄS MER

  5. 5. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER