Sökning: "ämnesspecifika ord"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden ämnesspecifika ord.

  1. 1. ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Bjerkeli; [2023-03-01]
    Nyckelord :vuxenutbildning; samhällskunskap; textrörlighet; sociokognitiv teori; ledtrådar; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för förståelsen. LÄS MER

  2. 2. Språket som nyckel : En studie i hur fyra lärare undervisar om ämnesord med fokus på språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; Josefine Mattsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; språkinriktat arbete; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbete; ämnesord;

    Sammanfattning : Sammanfattning /Abstrakt Andersson, Jenny och Mattsson Josefine (2023) Språket som nyckel: en studie i hur fyra mellanstadielärare undervisar om ämnesord i sina respektive ämnen, med fokus på språkstörning och språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp Förväntat kunskapsbidrag   Vi hoppas att vår studie kan bidra med kunskap om hur några lärare tänker om språkutvecklande undervisning och hur explicit undervisning av ord och begrepp kan stötta elever i deras kunskaps- och ordförrådsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Problem och möjligheter för flerspråkiga elever i NO - klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Senida Mehmeti; [2023]
    Nyckelord :Begrepp; flerspråkighet; minoritetsspråk; NO – undervisning; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen i årskurs F-3 och hur kan läraren kan utforma sin undervisning för att motverka dessa svårigheter. För att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer med lärare och elever i årskurs ett, två och tre genomförts som sedan analyserats genom en tematisk analys med innehållsanalys i olika steg. LÄS MER

  4. 4. EN SVÅR NÖT ATT KNÄCKA? : - En kvalitativ intervjustudie om recept i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jessica Flodquist; Martina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; hem- och konsumentkunskap; recept; litteracitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Historiskt har recept funnits under lång tid men har inte alltid varit nedskrivna i text. I ämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK) ingår recept och instruktioner som en del av det centrala innehållet i läroplanen Lgr22 och något grundskoleelever ska möta i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Elevperspektiv på lässtrategier och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Linnea Nilsson; Lisa Olsen; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsförståelse; Lässtrategier; Meningsskapande; Metakognition.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska är att ta reda på elevers erfarenheter av läsförståelse samt användning av lässtrategier, med koppling till formatet. Följande frågeställningar har utgjort arbetets grund: Vilka erfarenheter har elever av att arbeta med läsförståelse och vad upplever de att de behärskar för strategier? Vilken uppfattning har elever av sin läsförståelse i relation till formatet de läser i? För att besvara dessa frågeställningar valde vi att genomföra en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER