Sökning: "ämnesspecifika ord"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden ämnesspecifika ord.

  1. 6. Naturvetenskaplig undervisning med flerspråkiga elever : En kvalitativ ansats med fokus på naturvetenskaplig undervisning för flerspråkiga elever utifrån ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Holmberg; [2022]
    Nyckelord :naturvetenskap; begrepp; transspråkande; flerspråkiga elever; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lärare upplever den naturvetenskapliga undervisningen för flerspråkiga elever genom att besvara forskningsfrågorna: På vilket/vilka sätt arbetar läraren för att undervisa i naturvetenskap för flerspråkiga elever? Hur upplever lärare att flerspråkiga elevers ordförråd i svenska hämmar den naturvetenskapliga ämnesförståelsen? Studien baserades på semi-strukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i åk 4–6. Studien vilar på teorin om ett transspråkande arbetssätt där elevens modersmål ses som en resurs för språk- och kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  2. 7. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på språkintroduktion : En kvalitativ studie om ämneslärares beskrivningar av och reflektioner kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Introduktionsprogrammet språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Angela Gabrielsson; [2021]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; nyanlända; språkintroduktion; ämneslärare; kompetensutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : För att främja elevers språk- och kunskapsutveckling i allmänhet, och nyanlända elevers i synnerhet, behöver all undervisning i skolan präglas av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Med andra ord ska inte bara lärare i svenska som andraspråk, utan även ämneslärare, bedriva en undervisning där elevernas språk och kunskaper utvecklas parallellt. LÄS MER

  3. 8. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  4. 9. Distansundervisning på mellanstadiet under coronapandemins första våg : Lärares relationella och didaktiska val vid distansundervisning i ämnesspecifik läsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Haugen; Susanne Lidzén; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Ämnesspecifik läsförståelse; Ord och begrepp; Naturorienterande ämnen; Inlärningssvårigheter; Lärare-elevrelation; Reflektiv skoldidaktisk teori; Uljens; Relationell teori; Aspelin; Kvalitativa semistrukturerade intervjuer; Mellanstadiet; Våren 2020;

    Sammanfattning : Sammanfattning Coronapandemin slog till våren 2020 och skapade oro hos befolkningen och på skolor. På nationell nivå bestämdes att grundskolor skulle hållas öppna och undervisning fortsätta som vanligt och inte ske på distans. Trots detta direktiv agerade lärare olika på lokal nivå utifrån egna eller lokala rektorsbeslut. LÄS MER

  5. 10. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER