Sökning: "är bildämnet viktigt"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden är bildämnet viktigt.
1. Bildämnet på gymnasiesärskolan : Lärares erfarenheter och uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på lärares erfarenheter och uppfattningarom bildämnets plats och betydelse inom gymnasiesärskolans undervisning. Studienämnar belysa bildämnets relevans inom, såväl som utanför, själva bildundervisningen. LÄS MER
2. UTSTÄLLNINGSBESÖK SOM PEDAGOGISK FUNKTION : bildlärares uppfattningar om besök på konstutställning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Att möta konst är centralt i bildämnet och ett sätt att göra det är att besöka konstutställningar. Syftet med studien har varit att fördjupa kunskapen om hur och varför bildlärare på gymnasiet använder besök på konstutställningar i sin undervisning. LÄS MER
3. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER
4. Bild & Kultur : Om kulturella tillgångar och synen på bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur elevers syn på bildämnet relaterar till deras kulturella tillgångar. Detta genom en jämförelse av kulturella erfarenheter hos elever i årskurs nio och deras syn på, resultat i, och förståelse av - bildämnet. LÄS MER
5. Lärande, kunskap och kursinnehåll inom bildämnet : Några bildlärares uppfattningar och resonemang.
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien som vilar på en fenomenografisk ansats hade som syfte att bilda en förståelse för hur några ämneslärare inom ämnet bild på gymnasiet uppfattar didaktiska val gällande ämnesinnehåll i bildämnet, samt den kunskap och ämnesområden som bildlärare anser är viktigt att undervisa inom bildämnet. Studien bygger på en kvalitativ metod där fyra bildlärare deltog i en semistrukturerad intervju. LÄS MER