Sökning: "är vi vad vi köper"
Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden är vi vad vi köper.
1. Inkonsekvens mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion : En kavlitativ studie om de faktorer som påverkar attityd-beteende gapet hos Generation Z
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Klädindustrin är en av de industrier som har störst påverkan på miljön. Dess negativa påverkan på hållbar utveckling har de senaste åren varit ett aktuellt och omtalat ämne. Trots detta fortsätter vi att konsumera kläder utan hänsyn till hållbarhet. LÄS MER
2. Ökade produktionskostnader och krisberedskap : en intervjustudie från ekologiska nötköttsproducenters perspektiv
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kriget i Ukraina har bidragit till stora utmaningar för dagens producenter i form av ökade produktionskostnader. Kostnader för insatsvaror, el och drivmedel har skjutit i höjden vilket har bidragit till att lantbrukare tvingats skära ner sin produktion eller i vissa fall lägga ner den helt (LRF 2022b). LÄS MER
3. Full Material Declaration - A case study on the readiness for declaring Full Material Declaration of chemical substances in components, used in finished products
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : The production and use of chemicals has grown exponentially over the past 50 years. Although the knowledge of hazards and risks associated with chemicals towards humans and the environment has increased, we know frightenedly little about how dangerous these might become when part of finished products. LÄS MER
4. Estrid : en feministisk rakhyvel?
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Feministisk inriktad reklam är ett fenomen som har blivit allt mer utbrett de senaste åren i samband med sociala mediers framfart. Numera är det snarare regel än undantag att företag ska kommunicera budskap som kan anses feministiska. LÄS MER
5. TJÄNSTEFIERING AV KONSUMTIONSVAROR : En kvalitativ studie om vad restauranger värderar i ett tjänstefierat erbjudande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I takt med den ökade globaliseringen har konkurrensen tilltagit på marknaden och påverkat förutsättningarna för de traditionella tillverkningsföretagen. Att utöver produkter sälja tjänster har blivit ett vanligt sätt att differentiera sig från andra aktörer och höja det värde som erbjuds mot kunderna. LÄS MER