Sökning: "ätstörningar lärare kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ätstörningar lärare kunskap.
1. En kunskapslucka hos lärare kring ätstörningar : En kvantitativ studie om hur lärare arbetar kring ätstörningar
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur lärare i idrott och hälsa och lärare i andra ämnen i Stockholms län arbetar kring ätstörningar i skolan. Syftet med detta är att ge en bild av vilka faktorer som sätter ramar för arbetet med ätstörningar. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER
2. Idrottslärares kunskap om ätstörningar : en studie om hur idrottslärare uppfattar och hanterar elever med ätstörningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syftet med undersökning har varit att ta reda på idrottslärarens kunskap om och förhållningssätt till ätstörningar bland elever. Vilken kunskap anser idrottslärare sig ha om ätstörningar? Har skolan någon handlingsplan för elever med ätstörningar? Hur agerar idrottslärare mot elever som visar tecken på ätstörningar? Finns det någon skillnad på hur lärarna uppfattar sin kunskap och med antalet år de har jobbat? Metod Jag har använt mig av en kvantitativ metod och i denna studie enkäter med både öppna och slutna svarsalternativ. LÄS MER
3. Kunskap om ätstörningar bland skolpersonal : En kvalitativ studie om lärares samt skolsköterskors kunskap om och bemötande av elever med ätstörningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka vilken kunskap lärare i idrott och hälsa samt skolsköterskor har kring ätstörningar samt hur de arbetar förebyggande för att förhindra ätstörningar. Vilka kunskaper och erfarenheter anser sig lärare i idrott och hälsa samt skolsköterskor ha om ätstörningar? Hur anser lärare och skolsköterskor att de bemöter elever som misstänks ha ätstörningar? Hur arbetar lärare och skolsköterskor för att förebygga ätstörningar? Metod Metoden i studien var en kvalitativ metod, där data samlades in med hjälp av intervjuer. LÄS MER
4. Gymnasieungdomars syn på sin hälsa : en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Institutionen för vård och natur; Institutionen för vård och naturSammanfattning : Ungdomars hälsa påverkas av olika faktorer som den psykiska hälsan, övervikt, ätstörningar och självförtroende. Familjerelationer, kompisar och skolan är andra faktorer för att ungdomarna ska må psykiskt bra. LÄS MER
5. Förebyggande metoder mot psykisk ohälsa med fokus på ätstörningar inom skolan : En kvalitativ studie om sex lärares preventiva arbete kring självkänsla, osunda mediala ideal, kroppsuppfattning och kost.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där sex högstadielärare har intervjuats om deras kunskaper samt om hur lärarna arbetar preventivt när det handlar om psykisk ohälsa med fokus på ätstörningar. Fokus ligger även på att ta reda på hur lärare kan arbeta preventivt och därför har även en psykolog från Stockholms ätstörningscenter intervjuats. LÄS MER