Sökning: "åhlens reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden åhlens reklam.

  1. 1. Maskulinitet och det stereotypt manliga - En undersökning av Åhlens kampanj "Bryt klädmaktordningen" och hur det stereotypt maskulina utmanar normen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Filip Brynell; [2018]
    Nyckelord :Åhlens; stereotyp manlighet; normer; den manliga blicken; reklambilder; bildanalys; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet var att få en ökad förståelse för hur bilden av det stereotypt manliga förändrats i reklam och hur det kan vara normbrytande. Som medel för att göra detta använde jag en visuell analys, med semiotiska analyser som grund och med fördjupning av en diskursanalys. LÄS MER

  2. 2. Kultur som strategisk resurs: En kvalitativ studie om kulturella värden i Åhléns digitala reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olga Kåks Dufvenberg; Anna Juhlin; [2018]
    Nyckelord :kulturella värden; varumärkeskommunikation; reklam; storytelling; socialsemiotik; multimodalitet; representation; normbrytande kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att söka förståelse för hur ett svenskt, kommersiellt företag arbetar strategiskt kommunikativt med kulturella värden i sin digitala marknadsföring, och därigenom bidra med utökad förståelse inom forskningsfältet strategisk kommunikation. Det finns begränsat med forskning som har undersökt kulturella värden i reklam. LÄS MER

  3. 3. Visuell kommunikation : En studie om könsneutralt mode

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nikola Ameli; Isabela Schachinger; Natela Khrikina; [2017]
    Nyckelord :Gender neutral clothing; Blurred gender lines; Concept; Fashion industry; Message; Communication; Könsneutral; Könsöverskridande; Koncept; Stereotyp; Modebranschen; Budskap; Kommunikation;

    Sammanfattning : Hur kan modeföretag genom sin kommunikation leva upp till sina koncept om könsneutralt mode? Under en längre tid har en debatt kring könsroller och könsuppdelning pågått, och modebranschens sätt att skildra män och kvinnor har kritiserats hårt. Modet framhäver vad som skiljer sig mellan det manliga och det kvinnliga alltmer, samtidigt som fler modeföretag börjar förmedla koncept om könsneutralt mode. LÄS MER

  4. 4. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanna Michelsson; Greta McDonough; [2017]
    Nyckelord :reklam; mode; norm; genus; könsmaktsordning; patriarkat; könsroll; maskulinitet; femininitet; stereotyp; identitet; kändisskap;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER

  5. 5. "Hur kan ni använda denna sortens kvinnoförtryck i er reklam!!" : En kvalitativ undersökning av responsen H&M och Åhléns fått på Facebook i och med sina kampanjer med slöjbärande kvinnor.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Damrén; [2016]
    Nyckelord :veil; facebook; qualitative study; linguistics; slöja; kvalitativ; facebook; kritisk lingvistik;

    Sammanfattning : This paper, ”How can you use such kind of oppression against women in your advertising!!!”- A qualitative study of the response H&M and Åhléns recieved due to their campaigns with veild women” is about how the veil and the veild woman are mentioned in the respons of the campaigns and which values that can provide the veiled woman in the society. To find this out, I have used a critical text analysis where I have analyzed the vocabulary and sentence structure. LÄS MER