Sökning: "åhlin"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade ordet åhlin.

  1. 1. Nödvärnsrätten vid allvarliga angrepp på person : Inverkan på försvarlighetsbedömningen av den angripnes möjlighet att fly

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Fanny Åhlin; [2024]
    Nyckelord :Nödvärn; 24 kap. 1 § BrB; alternativa handlingsvägar; försvarlighetsbedömning; uppenbart oförsvarlig;

    Sammanfattning : Nödvärnsrätten innefattar en rätt för den enskilde som blir utsatt för ett brottsligt angrepp att använda sig av metoder som i andra lägen är förbjudna. Det kan exempelvis röra sig om rätten att använda visst våld för att försvara sig själv eller någon annan. Rätten till nödvärn stadgas i 24 kap. LÄS MER

  2. 2. Successful reuse of construction materials across projects - A study on methods and practices

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ali Hassan; [2023]
    Nyckelord :Avfall; Hållbarhet; Återbruk; Cirkulärt byggande; Cirkulär ekonomi; Återbrukshub; Hållbar utveckling; Byggmaterial;

    Sammanfattning : Byggbranschen är Europas och Sveriges största avfallsproducent och står för ungefär en tredjedel av alla klimatutsläpp. Nu när råmaterialet blir dyrare, i kombination med att materialflödet är linjärt, finns ett ökat incitament att bespara och utnyttja befintliga resurser. LÄS MER

  3. 3. Emotionella aspekter i relationellt lärande : En kvalitativ livsvärldsfenomenologisk studie som behandlar förskollärares upplevelse av relationell kommunikation med barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lena Mellgren Åhlin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förskolan ska barnen mötas och respekteras utifrån ett samlat perspektiv på lek, lärande och omsorg. För att yrkesverksamma i förskolan ska uppfylla sin yrkesroll krävs att mentala och fysiska verktyg används för att möta barnen som ska få reellt inflytande i utbildningen. LÄS MER

  4. 4. ”Alla har vi olika språk” : En intervjustudie om pedagogers beskrivningar och erfarenheter av inkluderande språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sharmila Thusyanthan Nagendrdas; Jenny Åhlin; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; inkludering; pedagogers erfarenheter; språkutveckling; stöttning.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter av att utveckla alla språk i en flerspråkig barngrupp. De frågeställningar som ställts handlar om pedagogernas beskrivningar om förhållningssättet för flerspråkiga barngrupper, vilka arbetssätt som pedagogerna uttrycker som viktiga för att stimulera språkutvecklingen för flerspråkiga barn och vilka redskap som pedagogerna beskriver som framgångsrika för att inkludera alla språk. LÄS MER

  5. 5. "De ska få känna att det här, det löste vi tillsammans" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Framell; Ida Åhlin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Konflikter; Konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek i förskolan. Studien har utgått från tre frågeställningar som handlar om vilka uttryck som barns konflikter tar sig i leksituationer och när dessa uppstår enligt förskollärare, vilka svårigheter respektive möjligheter som förskollärare upplever att det finns inom konflikthantering i leksituationer samt vilka strategier förskollärare använder sig av för att hantera och förebygga konflikter mellan barn under leken. LÄS MER