Sökning: "åk f-3"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden åk f-3.

  1. 11. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  2. 12. ”Den omöjliga uppgiften” : Lärares arbete med etik och moral i åk. F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; Julia Ljungström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet med etik och moral utifrån ett lärarperspektiv i de samhällsorienterande ämnena, där arbetet med etiska frågor i skolan och lärares hantering av elevernas livsåskådningar kontra skolans värdegrund är de centrala frågeställningarna. För att närma sig studiens syfte har empiriskt material samlats in genom enskilda intervjuer med pedagoger med olika lång erfarenhet, som är verksamma i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 13. Möjligheter och utmaningar med undersökande arbetssätt i ämnet biologi i årskurs 1-3 : En kvalitativ studie med NO-lärare i årskurs 1-3 och deras perspektiv i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; undersökande arbetssätt; grundskola; årskurs F-3; intervjustudie; pragmatiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i åk 1-3 upplever att det finns med undersökande arbetssätt för att främja elevernas lärande i biologi. Vidare är studiens syfte att söka svar på hur undervisningen i biologi påverkas av de möjligheter och utmaningar som enligt lärarna finns med undersökande arbetssätt. LÄS MER

  4. 14. Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken : – en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sophie Duty; [2022]
    Nyckelord :Lewis Carroll; Alice i Underlandet; intrig; lättlästhet; kapitelbok; bilderbok; adaption;

    Sammanfattning : Sophie Duty: Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken - en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok om Alice i Underlandet av Lewis Carroll (2022). Svenska, självständigt arbete avancerad nivå, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  5. 15. Nyanländas perspektiv på undervisning i svenska språket : En kvalitativ undersökning av elevers uppfattning om lärande i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Deniz Jahangiri; Eylem Caliskan; Alexandra Sörbye; [2022]
    Nyckelord :“nyanlända elever”; “modersmål”; “svenska språket”; “svensk skola”; “elevperspektiv”; “undervisning”;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien undersöker nyanlända elevers perspektiv på undervisningen i det svenska språket och hjälpen de får av lärare. Den utgår från elevernas perspektiv kring vad de upplever som bra, men även vilka förbättringsmöjligheter som finns för en mer gynnsam undervisning. LÄS MER