Sökning: "åk f-3"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden åk f-3.

  1. 21. ”Att lära matten med kroppen är ju toppen” : En statistisk undersökning angående lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cajsa Nääv Holmstedt; Rebecca Österberg; [2021]
    Nyckelord :Laboratory materials; mathematics teaching; concrete; abstract; pragmatism; RME; Laborativt material; matematikundervisning; konkret; abstrakt; pragmatism; RME;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur laborativt material används i matematikundervisningen i åk. F-3. Studien tittar även på bakomliggande förklaringar till varför lärare använder materialet eller ej, samt vad som krävs för en ökad användning. LÄS MER

  2. 22. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning : -en väg för utveckling mot högre måluppfyllelse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ulrica Lundström; Maria Nyman; [2021]
    Nyckelord :främjande och förebyggande arbete; inkludering; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv; specialpedagogik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; tillgänglighet.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att, utifrån pedagogernas perspektiv, bidra med kunskap om hur specialpedagogen kan stödja utvecklingen av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i undervisningen, för alla elever i åk F-3 och 4–6. Vi har undersökt vilka kunskaper pedagogerna besitter inom området, förekomsten av specialpedagogiskt stöd i klassrummet samt vilket stödbehov som finns för att språk- och kunskapsutvecklande undervisning ska kunna bedrivas. LÄS MER

  3. 23. F-3 lärares arbete med nyanlända och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Oner; [2021]
    Nyckelord :bildstöd; F–3-lärare; flerspråkiga; nyanlända; relationer; ramfaktorer; resurser; samarbete; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur F–3-lärare arbetar för att främja språkutveckling hos sina nyanlända och flerspråkiga elever och vilka resurser som används samt vilka utmaningar som finns. Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fem informanter. LÄS MER

  4. 24. -Hej! Vad kul att du är här! : – En kvalitativ studie om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Folkesson; [2021]
    Nyckelord :främja skolnärvaro; grundskola; specialpedagogik; fokusgruppintervju; tematisk analys; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier samt lärares erfarenheter av vad som försvårar arbetet med att främja skolnärvaro. Genom att identifiera framgångsfaktorer och försvårande faktorer hoppas jag att studien kan bidra med ökad kunskap kring ett ämne som berör många svenska skolor idag. LÄS MER

  5. 25. Sex lärares perspektiv på skrivutveckling i ämnet svenska i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Borglin Kruuse; Linnéa Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; drama; dramatisering; gemensamma upplevelser; gestaltande uttrycksformer; lek; literacy; lärarledd lek; meningsfulla sammanhang; skrivförmåga; skrivkunskap; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : We have, based on recent studies, observed that pupil’s writing has deteriorated and their texts are often very similar to each other due to similar instructions. The purpose of this study is to understand how teachers in Swedish schools work with pupil’s writing development and if they use any kind of formative forms of expression in the process of becoming a successful writer. LÄS MER