Sökning: "åldersblandade barngrupper i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden åldersblandade barngrupper i förskolan.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Att möta barn i en åldersblandad barngrupp i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Wredberg; Matilda Karlquist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur förskollärare uppfattar att de skapar förutsättningar för jämlikt inflytande mellan barn i lek hos åldersblandade barngrupper. Syftet besvaras med frågeställningarna; Vilka arbetssätt uppfattar förskollärare att de använder sig av för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper 3–5 år? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärare finns i en åldersblandad barngrupp 3–5 år för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek? Det är en kvalitativ studie, som genomförts med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  4. 4. Stora åldersblandade barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Li Malmqvist; [2016]
    Nyckelord :små barns lärande och utveckling; stora barngrupper; åldersblandad barngrupp;

    Sammanfattning : Det har aldrig gått så många barn i förskolan som nu enligt Skolverket (2014).Syftet med denna studie var att undersöka förskole pedagogers syn på hur stora åldersblandade barngrupper påverkar små barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i åldersblandade barngrupper : En postmodernistisk studie om pedagogers positioneringar gentemot barnen i frågan om inflytande i åldersblandade barngrupper på förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristina Andersson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER