Sökning: "åldershomogena klasser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden åldershomogena klasser.

  1. 1. Åldersblandade klasser : Lärares och rektorers uppfattningar om åldersblandning i skolan

    M1-uppsats, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Beate Rörstad; [2010]
    Nyckelord :Fenomenologi; Intervjuer; Åldersblandade klasser; Åldershomogena klasser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares och rektorers uppfattningar om åldersblandade klasser. Sex lärare och två rektorer från två olika verksamheter intervjuades. Den ena verksamheten består av åldersblandade klasser och den andra har övergått från åldersblandade till åldershomogena klasser. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och svårigheter iåldersintegrerade respektive åldershomogena klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helene Lindell; Monica Modin; [2010]
    Nyckelord :åldersintegrerad; åldershomogen; sociala samspelet; lärande i skolämnen;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares och elevers uppfattningar om lärandesituationen i skolämnen och det sociala samspelet i åldersintegrerade respektive åldershomogena klasser. Studien är inte jämförande för att finna vilken skolform som är mest fördelaktig utan vi vill se svårigheter och möjligheter i båda skolformerna. LÄS MER

  3. 3. "Se mig, för här är jag" : Lärares resonemang kring innebörden av begreppet individanpassad undervisning i skolår 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ann-Louise Andersson; Marica Andersson; [2009]
    Nyckelord :Individual tuition; needs; condition; individualization; age integrated class; age-specific class; Individanpassad undervisning; behov; förutsättningar; individualisering; åldersintegrerade klasser; åldershomogena klasser;

    Sammanfattning : Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, fritidshemmet och förskoleklassen, (Lpo94) är tydlig i sin definition att en individanpassad undervisning ska tillämpas i skolan och att undervisningen ska utgå från den enskilde elevens behov. Då forskning pekar på att definitionen och innebörden av begreppet behov inte är tydlig fann vi det intressant att undersöka hur lärare definierar innebörden av begreppet individanpassad undervisning i år 1 med särskilt fokus på aspekten elevers behov. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivundervisning i åldersblandade och åldershomogena klasser i de tidigare åren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Trulsson; [2009]
    Nyckelord :läsinlärningsmetoder; läs- och skrivundervisning; organisationsformer; åldersblandad; åldershomogen; pedagogiska konsekvenser;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att göra en jämförande undersökning av läs- och skrivundervisningen i åldersblandade och åldershomogena klasser i de tidigare åren. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning av två skolor på olika orter i södra Sverige, där ena skolan arbetar åldersblandat och den andra åldershomogent. LÄS MER

  5. 5. Gott och Blandat- Pedagogers tankar om åldersblandade klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Tjäder; [2006]
    Nyckelord :åldersblandade klasser; åldersblandad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få en förståelse för pedagogers tankar kring arbete i åldersblandade klasser. Jag har genomfört intervjuer med fyra lärare som alla har erfarenheter både av åldersblandade och åldershomogena klasser. Lärarna arbetar på två olika skolor. LÄS MER