Sökning: "åldersintegrerad klass undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden åldersintegrerad klass undervisning.
1. Utomhuspedagogik som metod vid undervisning om allemansrätten i grundskolans tidigare år
M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att utforma en lektionsplanering om allemansrätten utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Designen består av en lektionsplanering på fyra lektioner som har handlat om allemansrätten och vad den innebär. Samtliga lektioner har utförts i utomhusmiljö. LÄS MER
2. Den åldersintegrerade undervisningens uppgång och fall
M1-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur en övergång, från åldersintegrerad till åldershomogen verksamhet, påverkar undervisningen utifrån pedagogens perspektiv. I litteraturdelen redogörs för den åldersintegrerade undervisningens centrala begrepp, dess historik och vilka olika motiv som föranlett dess uppkomst. LÄS MER
3. Praktisk matematik : En undersökning om tillämpningar, förutsättningar och förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att få fram vad några lärare idag har för förhållningssätt till praktisk matematik, vilka förutsättningar de har samt hur de i så fall tillämpar det i undervisningen. För att försöka komma fram till detta har jag förutom att bearbeta litteratur kring ämnet, genomfört fem intervjuer samt gjort en textanalys av åtta läroböcker i matematik. LÄS MER
4. Åldersintegrerade klasser : - En studie om hur pedagoger, elever och föräldrar upplever åldersintegrering
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att synliggöra hur pedagoger och elever upplever att arbeta och ingå i en åldersintegrerad klass samt hur föräldrarna till de elever vi har intervjuat, ser på denna organisationsform. I vår undersökning intervjuade vi tio elever och två pedagoger i årskurs 1-3 och 2-3. LÄS MER
5. Åldersblandad undervisning : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrunden till min uppsats är att man i slutet på 1970-talet började införa åldersblandade klasser med pedagogiska motiv. Det avgörande var inte som tidigare att det var för få elever för att bilda en åldershomogen klass utan tanken var att det skulle föra med sig andra fördelar. LÄS MER