Sökning: "åldersintegrerad klass"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden åldersintegrerad klass.

  1. 1. Kommunikation i matematikklassrummet : En studie om lärares samtal och frågornas betydelse för att utveckla elevers matematiska kunnande i årskurs 2-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Sophie Rundberg; [2017]
    Nyckelord :Samtal; kommunikation; matematik; problemlösning; talk moves och diskurser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera forskare (Chapin, O´Connor & Andersson, 2009; Mercer, 2008; Partanen, 2007; Riesbeck, 2008; Samuelsson & Forslund Frykedal, 2014; Taflin, 2007) nämner att det är genom samtal som tänkande och lärande kan utvecklas, då vi under samtalet förmedlar, förstår och klargör våra egna och andras tankar. Enligt Mercer (2008) är språket en central del för elevers lärande och utveckling, men att det inte tillförs tillräckligt med undervisningsmöjligheter där elever får uttrycka sig verbalt vilket har lett till sämre skolresultat. LÄS MER

  2. 2. "Heter de barrfällare då?" : En studie av förändringen i elevers sätt att samtala om vinterekologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Öhman; [2017]
    Nyckelord :Ekologi; metaforer; naturvetenskapligt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen för hur elever i grundskolans årskurs 1 – 3 använder och utvecklar sitt språk under ett tematiskt arbete i naturvetenskap. Genom deltagande observation i en åldersintegrerad klass med årskurserna 1 – 3 besvarades studiens forskningsfråga. LÄS MER

  3. 3. Elevers användning av matematiska begrepp

    C-uppsats,

    Författare :Malin Mattiasson; [2011]
    Nyckelord :matematiska begrepp; ordförståelse; tematiskt arbe;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med enåldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och svårigheter iåldersintegrerade respektive åldershomogena klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helene Lindell; Monica Modin; [2010]
    Nyckelord :åldersintegrerad; åldershomogen; sociala samspelet; lärande i skolämnen;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares och elevers uppfattningar om lärandesituationen i skolämnen och det sociala samspelet i åldersintegrerade respektive åldershomogena klasser. Studien är inte jämförande för att finna vilken skolform som är mest fördelaktig utan vi vill se svårigheter och möjligheter i båda skolformerna. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik som metod vid undervisning om allemansrätten i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :L8 Rimbe; Angelica Ahlén; [2009]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; dramapedagogik; lektionsplanering; allemansrätten;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att utforma en lektionsplanering om allemansrätten utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Designen består av en lektionsplanering på fyra lektioner som har handlat om allemansrätten och vad den innebär. Samtliga lektioner har utförts i utomhusmiljö. LÄS MER