Sökning: "åldersintegrerad"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet åldersintegrerad.

  1. 1. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i matematikklassrummet : En studie om lärares samtal och frågornas betydelse för att utveckla elevers matematiska kunnande i årskurs 2-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Sophie Rundberg; [2017]
    Nyckelord :Samtal; kommunikation; matematik; problemlösning; talk moves och diskurser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera forskare (Chapin, O´Connor & Andersson, 2009; Mercer, 2008; Partanen, 2007; Riesbeck, 2008; Samuelsson & Forslund Frykedal, 2014; Taflin, 2007) nämner att det är genom samtal som tänkande och lärande kan utvecklas, då vi under samtalet förmedlar, förstår och klargör våra egna och andras tankar. Enligt Mercer (2008) är språket en central del för elevers lärande och utveckling, men att det inte tillförs tillräckligt med undervisningsmöjligheter där elever får uttrycka sig verbalt vilket har lett till sämre skolresultat. LÄS MER

  3. 3. "Heter de barrfällare då?" : En studie av förändringen i elevers sätt att samtala om vinterekologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Öhman; [2017]
    Nyckelord :Ekologi; metaforer; naturvetenskapligt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen för hur elever i grundskolans årskurs 1 – 3 använder och utvecklar sitt språk under ett tematiskt arbete i naturvetenskap. Genom deltagande observation i en åldersintegrerad klass med årskurserna 1 – 3 besvarades studiens forskningsfråga. LÄS MER

  4. 4. Rektorers förhållningssätt - i en åldersintegrerad organisation

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :Rektorer; förhållningssätt; förändrings förbättrin;

    Sammanfattning : Jag har i denna uppsats valt att fokusera på hur rektorer förhåller sig till förändringsarbete. Det pågår en ständig förändring på våra skolor och som rektor idag behöver du både behålla en kontinuitet och förhålla dig till det som ständigt uppdateras. LÄS MER

  5. 5. Uterummets möjligheter till engagemang : aktiviteter för tematiskt arbetssätt i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Johansson; Susanne Malmqvist; [2011]
    Nyckelord :Uterummet; Engagemang; Motivation; Metakognition; Hälsa;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från Lpo 94 och kursplaner i grundskolan främst för år 1-3 ville vi med våra aktiviteter lyfta fram uterummets möjligheter till engagemang för hållbartlärande för elever i grundskolan. Vi utvecklade aktiviteterna för att kunna passa en åldersintegrerad och mångkulturell grupp för att påvisa att alla elever kan inkluderas oavsett ålder, etnicitet och kultur. LÄS MER