Sökning: "åldersintegrerade grupper i förskolan"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden åldersintegrerade grupper i förskolan.
1. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER
2. Åldersintegrerade och åldershomogena barngrupper i förskolan : - En intervjustudie om hur två personalgrupper ser på gruppsammansättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka personalens syn på åldershomogena och åldersintegrerade barngrupper i förskolan. Strukturerade och direkta intervjuer har genomförts med sju förskollärare och tre barnskötare. LÄS MER
3. Kan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : BakgrundVi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går attarbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skallläras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vioss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans världeftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnetgenom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan. LÄS MER