Sökning: "åldersintegrerat"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet åldersintegrerat.

  1. 1. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  2. 2. Åldershomogent eller åldersintegrerat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Gabriela Castañeda; [2016]
    Nyckelord :Preschool; age mixed; age divided; structure; curriculum; discourse; Förskola; åldersintegrerad; åldershomogen; struktur; läroplanen; diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine what kind of discourses emerges among the preschool teachers working in the two different organizational forms within the preschool- age divided groups versus age mixed groups. I focus on clarifying why some preschools choose to work with all ages (1-5 years) or with age divided groups, and if they base their choice on any specific theoretical basis. LÄS MER

  3. 3. Inkludering utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann Holmkvist-Wahlström; [2013]
    Nyckelord :inkludering; lärares attityd till inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa begreppet inkludering utifrån några lärares perspektiv samt vilken uppfattning de har kring möjligheterna att arbeta inkluderande i sina verksamheter. Detta i ett led att på så vis komma åt den kunskap som behövs för att kunna arbeta för ett skolutvecklande arbete med en inkluderande verksamhet som mål. LÄS MER

  4. 4. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Temaarbete : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar och erfarenheter i grundskolans tidigare år, årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Mathilda Jonsson; Amelie Kotkamaa; [2012]
    Nyckelord :Temaarbete; Tematiskt arbete; Lgr11; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Vårt övergripande syfte har varit att utifrån vår litteraturstudie undersöka hur lärare ser på arbetssättet temaarbete. Vi ville få en inblick i hur och varför man arbetar med tematiskt arbete i grundskolans tidigare år, årskurs 1-6, och vad lärare i skolan har för uppfattningar och erfarenheter om arbetssättet. LÄS MER