Sökning: "år F-3"
Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden år F-3.
16. Elevers tidiga läsinlärning i skolan : En litteraturstudie kring hur dentidiga läsinlärningen går till samt kring avkodning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur lärare kan arbeta med läsinlärninghos elever som går de lägre årskurserna i grundskolan. Frågeställningen somlitteraturstudien utgick ifrån var ”Med vilka insatser kan lärare hjälpa till med dentidiga läsinlärningen?”. LÄS MER
17. Lärares arbete med lässtrategier i skolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska och lärande är att utforska vilkametoder och strategier lärare i skolans tidigare år använder i läsundervisningen. Studiensutgångspunkt är lärares undervisningsperspektiv på lässtrategier samt deras individuellauppfattningar kring ämnet. LÄS MER
18. ”När ingenting får kosta, då är det jävligt jobbigt!” : En undersökning angående hur lärare i f-3 levandegör undervisning i historia
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lärare i årkurserna f-3 i Sverige gör historieundervisningen mer levandegörande genom sina arbetssätt, val av material, samt vad för hinder som lärarna anser finnas för att arbeta mer praktiskt och elevnära. Detta i syfte med att undersöka hur lärarna gynnar elevernas kunskap och historiemedvetenhet. LÄS MER
19. Utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utomhuspedagogik har under de senaste åren fått en allt mer framträdande roll i utbildningen för grundlärare. Det nämns ofta att det är positivt att utomhuspedagogiken inkluderas i en lärares naturvetenskapliga undervisning. LÄS MER
20. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER