Sökning: "årkurs 1"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden årkurs 1.

  1. 1. Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexzander Hasselholm; [2023-04-19]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Bokstavssymboler; Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler; Elevförståelse; Küchemann; Elever; Gymnasiet; Grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  3. 3. Men vad är det i bubblorna? : En kvalitativ studie med syftet att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tove Landström; [2023]
    Nyckelord :Virtuella laborationer; systematiska undersökningar; fotosyntes; undervisning NO årkurs 1–3; sociokulturellt lärandeperspektiv; variationsteorin.;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet. De frågor som studien syftade att svara på var hur elevers förståelse utvecklas genom samarbete med den virtuella laborationen och vilka kritiska aspekter av fotosyntesens reaktionshastighet en virtuell laboration kan synliggöra. LÄS MER

  4. 4. Dialogisk högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare använder dialogisk högläsning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Högemo; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; högläsning; f-3;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan är högläsning något som ska erbjudas i alla årskurser. Syftet med denna studie är därför att bidra med kunskap om lärares arbete med dialogisk högläsning i förskoleklass till årskurs 3, samt belysa progressionen mellan dessa årskurser. LÄS MER

  5. 5. Den tidiga läsinlärningen i årkurs F-3 : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger arbetar med läsinlärning, kartläggning och åtgärder i den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Hallquist; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; kartläggning; särskilt stöd; extraanpassningar; bedömningsstöd; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa. För att se till att alla barn får möjlighet att komma igång med läsningen är det centralt för skolorna att identifiera vilka elever det är som tidigt visar tecken på en svag läsinlärning. LÄS MER