Sökning: "årkurs F-3"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden årkurs F-3.

  1. 1. Dialogisk högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare använder dialogisk högläsning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Högemo; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; högläsning; f-3;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan är högläsning något som ska erbjudas i alla årskurser. Syftet med denna studie är därför att bidra med kunskap om lärares arbete med dialogisk högläsning i förskoleklass till årskurs 3, samt belysa progressionen mellan dessa årskurser. LÄS MER

  2. 2. Den tidiga läsinlärningen i årkurs F-3 : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger arbetar med läsinlärning, kartläggning och åtgärder i den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Hallquist; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; kartläggning; särskilt stöd; extraanpassningar; bedömningsstöd; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa. För att se till att alla barn får möjlighet att komma igång med läsningen är det centralt för skolorna att identifiera vilka elever det är som tidigt visar tecken på en svag läsinlärning. LÄS MER

  3. 3. ”Helhetsbilden är viktig” : En kvalitativ studie om tre lärares uppfattningar om tillvaratagandet av språklig mångfald bland flerspråkiga elever i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Junhammar; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; linguistic diversity; modalities; multilingual students; flerspråkighet; transspråkande; språklig mångfald; modaliteter; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskapen om hur lärare uppfattar att de tillvaratar språklig mångfald bland flerspråkiga elever med invandrarbakgrund, genom intervjuer med tre F-3 lärare på olika skolor. Det sociokulturella perspektivet har valts som teoretisk grund för studien. LÄS MER

  4. 4. Grupparbete i läsförståelseundervisning : En litteraturstudie om grupparbete i läsförståelse i svenskundervisningen i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; Linda Kellett; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; grupparbete; årskurs F-3; lärarperspektiv; läsutveckling;

    Sammanfattning : Forskning idag menar att grupparbete är en undervisningsmetod som främjar elevers sociala och ämneskunskapsmässiga förmågor. Det är därför viktigt att lärare är väl medvetna om grupparbetets många fördelar och hur grupparbetet bör läggas upp. LÄS MER

  5. 5. Hur anpassar lärare i årskurs F–3 svenskundervisningen för särskilt begåvade elever? : En kvalitativ studie om hur lärare anpassar svenskundervisningen för särskilt begåvade elever i årskurs F–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linn Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Särskild begåvning; särskilt begåvade elever; individanpassning; motivation; sociokulturellt perspektiv; acceleration; scaffolding.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökning är hur lärare i årskurs F–3 beskriver hur de arbetar utvecklande och uppmuntrande med särskilt begåvade elever i svenskämnet. Undersökningen grundar sig på semistrukturerade intervjuer där sex lärare som undervisar i årkurs F–3 och som har erfarenhet av särskilt begåvade elever deltar. LÄS MER