Sökning: "års 9"

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden års 9.

  1. 1. Distriktssköterskors stöd till livsstilsförändring hos familjer där barn har övervikt och fetma : En kvalitativ studie med Chritical incident techniqe

    Magister-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Charlotte Johansson; Jeanna Lundvall; [2024]
    Nyckelord :BMI; familjefokuserad omvårdnad; levnadsvanor; livstilsrådgivning; ohälsa;

    Sammanfattning : Prevalensen för övervikt och fetma hos världens befolkning har tredubblats mellan 1975 och 2016. Hos den vuxna befolkningen uppskattas 1,9 miljarder ha övervikt varav 650 miljoner har fetma. Motsvarande siffror för barn under fem år som har övervikt eller fetma är 39 miljoner. LÄS MER

  2. 2. Improving life situations through scholarship programs - The case of Tanzanian beneficiaries

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovationsteknik

    Författare :Andrea Häger; Chatrine Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Changemaker; East-Africa; Financial Support; Higher Education; Life Situation; Need-based Scholarship; Professional Life; Sub-Saharan Africa; Tanzania; University; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The fourth goal of the 2030 Agenda for Sustainable Development regards Quality education, aiming to “ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all". Globally, enrollment in university education is increasing. LÄS MER

  3. 3. Nedskrivningar av goodwill år 2022 : En uppsats om svenska aktiebolag noterade på Nasdaq OMX Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Román; Belinda Wermelin; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; goodwill impairment; IAS 36; IFRS 3; intangible assets; macroeconomic factors; impairment test; subjective assessments; Goodwill; goodwillnedskrivning; IAS 36; IFRS 3; immateriella tillgångar; makroekonomiska faktorer; nedskrivningsprövning; subjektiva bedömningar;

    Sammanfattning : Från år 2009 till år 2021 har den totala mängden goodwill för alla svenska börsnoterade bolag ökat från 490,4 miljarder kronor till 1 166,9 miljarder kronor, medan nedskrivningarna legat på en konstant låg nivå. Enligt regelverket IAS 36 är inflation, räntor och marknadsutsikter betydande faktorer som ska tas i beaktande vid värderingen av goodwill. LÄS MER

  4. 4. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  5. 5. De centrala förändringarna i kursplanen, Lgr 22, gällande svenskämnets skrivundervisning i årskurs7–9 i relation till lärares syn på sin egen skrivundervisning : En systematisk litteraturstudie om lärares uppfattningar gällande 2011 års kursplan och dess inverkan på skrivundervisningen i svenskämnet för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emelie Rajic; Johanna Eén; [2023]
    Nyckelord :skrivundervisning; kursplan; högstadiet; lärare och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som behandlar läroplanen i svenska och dess förändring från 2011 till 2022, samt lärares syn på sin egen skrivundervisning i förhållande till läroplanen, Lgr11. Studien vilar på den sociokulturella teorin där man tror att allt lärande sker i samspel med andra. LÄS MER