Sökning: "årskurs 1–3"

Visar resultat 11 - 15 av 134 uppsatser innehållade orden årskurs 1–3.

  1. 11. Handskrivna eller datorskrivna elevtexter? : En textanalys av skillnader mellan handskrivna och datorskrivna elevtexter och lärarens syn på detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emil Fürsten; [2022]
    Nyckelord :Hand writing; computer writing; writing teaching; Swedish subject; grades 4-6; Skrivande för hand; datorskrivande; skrivundervisning; svenskämnet; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : This study aims to analyze differences between students' handwritten and computer-written texts regarding spelling, grammar and rules of the Swedish language. In addition, the teacher's role will be analyzed based on teaching around writing development. The study will have its theoretical starting point in the sociocultural theory. LÄS MER

  2. 12. Algebra=visuell programmering? : En systematisk litteraturstudie över ”Big Ideas” i algebra och visuell programmering åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strand Carl-Mikael; [2022]
    Nyckelord :Systematisk litteraturstudie; Big Ideas; early algebra; visuell programmering; variabler;

    Sammanfattning : Programmering infördes 2018 i Lgr 11 under Algebra i det centrala innehållet för matematik. Sverige är unikt med denna konstruktion och det har medfört svårigheter för matematiklärare då det dels är otydligt vad undervisningen ska innehålla och dels, vad programmering har med algebra att göra. LÄS MER

  3. 13. Taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om begreppet taluppfattning samt elevers återkommande problem inom taluppfattning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2022]
    Nyckelord :Number sense; reoccurring problems; mathematical problems; primary school; mathematics education; Taluppfattning; återkommande problem; matematiska problem; lågstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Det råder en brist på en entydig definition av begreppet taluppfattning som är grunden för all matematik. Genom att veta vilka vanligt förekommande problem som finns inom ett ämne kan lärare förebygga problem och främja förståelse. LÄS MER

  4. 14. Programmering i matematikundervisning för årskurs 4–6 – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sanna Ljungdahl; Louise Rosén Hultkvist; [2022]
    Nyckelord :datalogiskt tänkande; matematikundervisning; mellanstadium; programmering; visuell programmering;

    Sammanfattning : Programmering är idag en viktig del av elevers kunskapsutveckling i ett digitaliserat samhälle. Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka elevers möjligheter att utveckla sina matematiska kunskaper genom programmering samt synliggöra vilka utmaningar som framkommit gällande att arbeta med programmering inom matematik i åldrarna 9–13 år. LÄS MER

  5. 15. Betydelsen av undervisning om språklig medvetenhet och tidiga insatser i förskoleklass för att elever ska klara kunskapskraven i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Henning; Marjo Hyrkäs; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; språkutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och övrig personal i förskoleklass tillsammans med specialpedagoger och speciallärare arbetar med undervisning i förskoleklass. Särskilt med undervisning för elever som riskerar att inte klara av kunskapskraven i årskurs 1 och 3 i svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER