Sökning: "årskurs 1-3 och litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden årskurs 1-3 och litteraturstudie.

  1. 1. Laborativt material vid undervisning om taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om hur samt varför lärare använder laborativt material och dess effekter på elevers lärande inom taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Daoud; Catia Yaqoub; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; taluppfattning; laborativt material; konkret material; effekter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur och varför lärare använder laborativt material i sin matematikundervisning inom taluppfattning, samt undersöka om vilka effekter laborativt material har på elevernas lärande inom taluppfattning i årskurs 1–3. För att besvara dessa frågeställningar har vi gjort en systematisk litteraturstudie för att hitta vetenskapliga studier om laborativt materials användning inom taluppfattning, som vi sedan har analyserat samt sammanfattat. LÄS MER

  2. 2. Att hantera kontroversiella frågor och samhällspåverkandehändelser på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Karlsson; Lucas Lantz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur lärare förhåller sig till, samt hur elever påverkas av, kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser som tas upp i undervisningen på lågstadiet. Frågeställningarna lyder; Hur påverkas elever av kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i undervisningen för årskurs 1-3? samt Hur kan lärare arbeta med kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i sin undervisning för årskurs 1-3?. LÄS MER

  3. 3. Högläsning -dess inverkan på elevers läsinlärning och språkutveckling. : Litteraturstudie om hur högläsning inverkar på elevernas läsinlärning och språkutveckling i årskurs 1-3 samt hur lärare arbetar för att engagera eleverna i högläsningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Nedzada Omerovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas högläsning och dess inverkan på elevers läsinlärning ochspråkutveckling. Studien lyfter även fram hur lärare kan engagera eleverna i högläsningenför att den ska främja deras individuella läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och flerspråkiga elever i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om flerspråkiga elever och digitala verktyg i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Stephanie Jonasson; Eriksson Moa; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; digitala verktyg; matematik; lärande; nackdelar med digitala verktyg; lärare;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på digitala verktyg i matematik i relation till flerspråkiga elever. Syftet med studien är att beskriva vilka former av digitala verktyg som används i undervisningen för flerspråkiga elever i årskurs 1-3 samt synliggöra hur dessa kan vara utformade för att underlätta lärande i matematik. LÄS MER

  5. 5. Identitetsskapande genom sagor : En litteraturstudie om sagoundervisning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Johansson; Natalie Vänseth; [2022]
    Nyckelord :sagor; identitetsskapande; sagoundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie sammanställer forskning om hur sagor används och kan användas i svenskundervisningen i årskurs 1–3. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur forskning beskriver att sagor kan användas i förstaspråksundervisningen, och hur det kan tillämpas i svenskundervisningen, i årskurs 1–3. LÄS MER