Sökning: "årskurs 1-4"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden årskurs 1-4.

  1. 1. Finmotorikens betydelse för skrivinlärningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Fors; [2021]
    Nyckelord :iWTR; fine motor skills; handwriting; typing; Finmotorik; handskrift; tangentsinlärning; ASL;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lärares uppfattning och förståelse om och för handskriftens betydelse för elevers finmotoriska utveckling i svenskundervisningen i årskurs 1 – 4.  Detta för att belysa vikten av att fortsätta använda handskriften i skrivinlärningen. LÄS MER

  2. 2. I never read, I just look at pictures : En multimodal bildanalys av läromedel i historia och religionskunskap för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalie Palm Bexbom; Jenni Rosqvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; årskurs 1-4; multimodalitet; meningsskapande; historia och religionskunskap.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Högläsning och boksamtal : En kvalitativ studie om högläsning och boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Idamaria Nordas; Frida Oskarsson; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; språkutveckling; språkutvecklande arbetssätt; read-alouds; reading aloud; booktalk;

    Sammanfattning : Att undersöka uppfattningar och ta del av lärares erfarenheter rörande högläsning, boksamtal kopplat till elevernas språkutveckling inom årskurs 1–4 ger en bild av hur verkligheten i skolorna ser ut gällande ovannämnda moment av svenskaundervisningen. Denna studies huvudsyfte är att undersöka vilka pedagogiska syften lärarna har med högläsning och boksamtal samt hur dessa moment används i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Livet mellan träden : Ett arbete om livet förbi skogens stigar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Cardestål; [2020]
    Nyckelord :Spatial design; information design; perception; affordance; phenomenology; living environment; animals; children.; Rumslig gestaltning; informationsdesign; varseblivning; affordance; fenomenologi; hem; livsrum; djur; barn.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts i samarbete med Åkerskolan i Strängnäs kommun och med stöd från Tekniska museet i Stockholm. Eleverna som har deltagit i studien går i årskurserna 1-4. LÄS MER

  5. 5. Multimodalt arbete i undervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lundqvist Jaqueline; [2019-07-01]
    Nyckelord :Multimodalt arbete; modaliteter; semiotiska system; meningsskapande; undervisning; grundskola årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande forskningsfrågor: • Hur beskriver de tillfrågade lärarna att de arbetar för att skapa multimodalt arbete inom läs- och skrivundervisning? • Vilka uttrycksformer och digitala resurser kombineras multimodalt i de tillfrågade lärarnas undervisning inom läs- och skrivundervisningen? • Hur motiverar de tillfrågade lärarna sin beskrivna multimodala undervisning inom läs- och skrivundervisning? I studien användes kvantitativ metod i form av enkät. LÄS MER