Sökning: "årskurs 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 650 uppsatser innehållade orden årskurs 4-6.

  1. 1. Vi lär oss ihop – En intervjustudie om hur lärare resonerar kring kamratbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kajsa-Lena Hallén; [2020-05-29]
    Nyckelord :Kamratbedömning; Bedömning för lärande; Formativ bedömning; Lärprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse kring hur och varför lärare för årskurs 4-6 använder sig av kamratbedömning i sin undervisning och hur de gör för att få det att fungera. För att få reda på detta har följande frågeställningar ställts: Hur resonerar och reflekterar lärare för årskurs 4-6 kring kamratbedömning? Varför använder de sig av kamratbedömning i sin undervisning och vilka förutsättningar anser de vara de bidragande för att få kamratbedömningen att fungera? För att få svar på dessa frågor har en kvalitativ intervjustudie gjorts. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundens (o)synlighet i läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Nilsson; Sofia Ström; [2020-04-15]
    Nyckelord :läromdel; svenska som andraspråk; SFI; iskrimineringsgrunderna; representation; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggningsamt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Bergholtz; Lisbeth Johansson; [2020-04-15]
    Nyckelord :matematikängslan; matematikångest; mathematics; anxiety; fenomenologi; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vitagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi vända oss till elever i årskurs 4 – 6 för att undersöka hurde resonerar kring sin upplevda matematikängslan. LÄS MER

  4. 4. Etik i skolan – en kvalitativ studie om lärares syn på etisk kompetens och sin etikundervsning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Wärfman; [2020-03-10]
    Nyckelord :Etikundervisning; lärare; etisk kompetens; värdegrund.;

    Sammanfattning : För lärare idag är skolans värdegrund konstant närvarande för att stödja lärare och elever i deras samspel med varandra, men också för att utveckla eleverna i deras liv som samhällsmedborgare. Hur lärare ska undervisa för att få eleverna att handla rätt enligt de etiska principer som värdegrunden innefattar, står inte utskrivet i läroplanen utan kräver lärarens egna engagemang och vilja. LÄS MER

  5. 5. Vi behöver varandra om vi ska orka jobba i skolans värld

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elin Palmgren; [2020-02-26]
    Nyckelord :kollegialt lärande; professionellt lärande; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och bidra med kunskap om lärarnas upplevelser och erfarenheter av kollegialt lärande i skolan. De frågeställningar som uppsatsen ämnar besvara handlar i mångt och mycket om möjligheter respektive utmaningar med kollegialt lärande. LÄS MER