Sökning: "årskurs 7"

Visar resultat 11 - 15 av 767 uppsatser innehållade orden årskurs 7.

  1. 11. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lind Flodqvist; Susanne Nilsson; [2024]
    Nyckelord :matematik; rationella tal; bråk; progression; begreppsutveckling; undervisningstraditioner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER

  2. 12. Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Olsson Lotta; Hagström Åsa; [2023-08-07]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; multiplikation; representation; dialog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet. LÄS MER

  3. 13. 30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Catarina Börjesson; Annika Broman; [2023-07-05]
    Nyckelord :läromedel; förlagsproducerat läromedel; egenproducerat läromedel; lärobok; läromedelsforskning; bildämnet; bildundervisning; medierande verktyg; stöttning; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 14. Formativ bedömning inom ämnet kemi : En intervjustudie med kemilärare i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fereshteh Soleimani; [2023]
    Nyckelord :Kemi; kemiundervisning; formativ bedömning; fem nyckelstrategier i formativ bedömning; lärarnas upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få djupare kunskap om hur lärare beskriver och resonerar kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen på högstadiet. Utifrån denna bakgrund har ett problemområde formulerats och avgränsats i följande frågeställning: Hur beskriver och resonerar lärare kring sitt användande av formativ bedömning i kemiundervisningen? Denna kvalitativa studie genomfördes med intervjuer av sex lärare som alla undervisar i kemi för årskurs 7–9. LÄS MER

  5. 15. Digitalt och analogt skrivande i skolan: fördelar och nackdelar i svenskämnet på högstadiet : En systematisk litteraturstudie om digitalt och analogt skrivande på elevers förstaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2023]
    Nyckelord :Skriva för hand; skriva digitalt; skrivprocessen; elevers lärande; högstadiet; Sverige; digitala hjälpmedel.;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie kommer tidigare forskning analyseras och diskuteras med syftet att undersöka fördelar och nackdelar med det digitala och det analoga skrivandet i svenskämnet på högstadiet. Detta görs genom att undersöka vilka förutsättningar elever har för att skapa redigera text kopplat till digitalt eller analogt skrivande. LÄS MER