Sökning: "årskurs 7"

Visar resultat 6 - 10 av 767 uppsatser innehållade orden årskurs 7.

  1. 6. Att lösa matematiska problem: Lärarens strategier i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Afef Dani; [2024]
    Nyckelord :Problem; problemuppgift; strategi; resonemang.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och belysa hur matematiklärare undervisar i problemlösning, samt vilka strategier läraren använder i problemlösning i årskurs 7–9. Fem legitimerade matematiklärare i årskurs 7–9 observerades och intervjuades fysisk i Mellansverige. LÄS MER

  2. 7. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Carl-Johan Mellin; [2024]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygsinflation; professionell autonomi; läroplansteori; ämnesbetygsreformen; General Works;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER

  3. 8. Användning av konst i bildundervisningen: möjligheter och hinder : En kvalitativ intervjustudie om användningen av konst i bildundervisningen i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonna Lindbom; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; konst; årskurs 7–9; sociokulturell teori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur användandet av konst ser ut i bildundervisningen hos de aktuella bildlärarna i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet samt vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till detta. För att få svar på de här frågorna genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fem bildlärare och en museilektor deltog. LÄS MER

  4. 9. Lärares erfarenheter av heldigitala läromedel : Arbetsprocesser i den dynamiska klassrumskontexten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mariell Viklund; [2024]
    Nyckelord :Digital educational materials; collaborative Digital Textbooks; teacher perspective; teacher decision making process; technology integration; Digitala lärresurser; heldigitala läromedel; lärarperspektiv; lärares beslutsprocess; teknikintegrering;

    Sammanfattning : Fully digital educational materials, collaborative Digital Textbooks (cDTB), are common in the Swedish educational materials market. This study examines, from the teachers' point of view, the advantages and challenges of cDTB, and the decision-making process of teachers regarding the selection of educational materials was analysed. LÄS MER

  5. 10. ”NU HAR VI BILD PÅ RIKTIGT!” : Om skillnader i bildundervisningen på mellanstadiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Fredrik Toreblad; [2024]
    Nyckelord :övergångar; bilddidaktik; grundskolan;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur bildämnet förändras i övergången mellan årskurs 6 och 7 i grundskolan. Genom semistrukturerade intervjuer med bildlärare som undervisar elever i årskurs 6 och 7 har jag samlat in data för att öka kunskapen kring hur bildämnet förändras, hur relationen till eleverna förändras samt hur läraren ska bemöta motstånd mot undervisningen. LÄS MER