Sökning: "årskurs 9"

Visar resultat 1 - 5 av 797 uppsatser innehållade orden årskurs 9.

  1. 1. Musik på fritiden - en studie om hur några elever i årskurs 7, 8 och 9 möter musik på sin fritid.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sabina Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Musikskapande; ensemblespel; musikupplevelser; musiklyssning; fritidsmusicerande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Johansson; Sabina Saletti; [2018-12-13]
    Nyckelord :ordflöde; ordmobilisering; svenska skolbarn; bedömning; word fluency; word retrieval; Swedish pupils; assessment;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore the use of a new assessmenttool in verbal word fluency (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) onSwedish pupils in 3th (9 years old) and 6th grade (12 years old) (n = 49). Inorder to examine the construct validity of the new assessment tool, a comparisonwas made with three other well-known word fluency tests; FAS, animaland action verb. LÄS MER

  3. 3. En studie av tillförlitligheten hos CELF-4 som språkbedömningsmaterial i åldrarna 13:0 - 15:3 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Maria Gustafsson; Eli Hedman; [2018-12-12]
    Nyckelord :CELF-4; CELF-4; socioekonomisk status; socioeconomic status; flerspråkighet; bilingualism; språklig bedömning; language assessment; högstadieelever; adolescence;

    Sammanfattning : The current study aimed to evaluate whether CELF-4 is a tool suitable to assess language functions in adolescents between 13:0 and 15:3 years of age. 27 participants took part in the study. The Swedish version of CELF-4 including the Pragmatic Profile was used in the study. LÄS MER

  4. 4. Möte med svensk matematikundervisning : En intervjustudie med nyanlända elever i årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Thorn; Anna Eriksson Fallberg; [2018]
    Nyckelord :nyanlända elever; matematik; specialpedagogik; kartläggning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Under de senaste årens stora flyktingströmmar, har många kommuner i Sverige tagit emot nyanlända elever. Det ställer höga krav på lärare att kunna möta de nyanlända eleverna utifrån deras olika förutsättningar och bakgrund. I den här kvalitativa studien har vi valt att intervjua elva nyanlända elever i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Prao ur ett elevperspektiv – hur upplever elever prao?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Julia Hellman; Klara Blomqvist; [2018]
    Nyckelord :prao; gymnasieval; kvalitetssäkring; habitus; happenstance learning theory;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att få en inblick i vad elever i årskurs nio på en skola i Västra Götaland anser om prao, om praoperiodernas kvalitetssäkring samt om de upplever att praon varit till hjälp för gymnasievalet.Höstterminen 2018 blir det obligatoriskt med prao för elever i årskursåtta och nio. LÄS MER