Sökning: "åsa lundin"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden åsa lundin.
1. Lärares tankar kring språklig sårbarhet, tidiga insatser och övergångar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med arbetet var att öka vår förståelse för, och en insyn i hur lärare arbetar med att identifiera och ge stöd till elever med någon form av språklig sårbarhet. Vi var även nyfikna på att få veta mer om hur lärare ser på övergångar i skolans tidiga år med fokus på dessa elever. LÄS MER
2. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER
3. En för mjuk sjukförsäkring? - En diskursanalys av förarbetena till förändringen av sjukförsäkringssystemet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to examine the preliminary works that were published prior to the change of the sickness insurance system in 2008. Specifically, the aim was to find out what the main discourses in the texts were and what characterized them. LÄS MER
4. Arbetsterapi och stress
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Rapporter visar att det sker en ökning bland sjukskrivningar på grund av stressrelaterade sjukdomar, främst bland yngre. Stress orsakas av att man har en obalans mellan sina aktiviteter och denna aktivitetsobalans är en stor riskfaktor för ohälsa. LÄS MER
5. Elevinflytande : Svårighet eller möjlighet? En intervjustudie om elevers och lärares uppfattningar om elevinflytande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs innebörden av begreppet elevinflytandet och läsaren får en bild av vadsom står i styrdokumenten vad gäller elevinflytande. Det redogörs för olika perspektiv påvilka möjligheter respektive svårigheter som kan finnas i arbetet kring elevinflytande iundervisningen. LÄS MER